5 tips om je learning journey te laten stralen
Het is 2024. En hoewel de wonderen van het digitale tijdperk spectaculaire visuals en AI-gedreven hoogstandjes mogelijk maken, kunnen onze learning journeys soms wat… nou ja, ouderwets aanvoelen. Maar geen zorgen, we zijn hier om je te helpen!
We hebben onze krachten gebundeld en kwamen tot vijf praktische tips om je learning journeys op te fleuren. We leggen uit waarom deze tips mensen helpen met leren en hoe je ze snel kunt toepassen op het aNewSpring platform. Door het artikel heen vind je ook een aantal handige extra bronnen om je leertrajecten eruit te laten springen.
Focus de aandacht
Weet je nog hoe spannend het was om als kind naar een snoepwinkel te gaan, omringd door een regenboog van kleuren en een mix van verleidelijke geuren? De ervaring was leuk, maar tegelijkertijd overweldigend. Als je probeert informatie te absorberen zonder enige visuele begeleiding, geldt hetzelfde.
Dit is waar het signaling principe van Mayer van pas komt. De techniek houdt in dat je cruciale informatie benadrukt, om de aandacht van de deelnemers te sturen. Door deze te accentueren met kleuren, blokken en vet of cursieve tekst, schreeuwt het: “Ik ben belangrijk! Lees mij!”. Vermijd echter onderstreepte tekst, want dat heeft meestal het tegenovergestelde effect.
Informatie structureren is een andere manier om gebruik te maken van het signaling principe. Koppen en subkoppen fungeren als gidsen, die deelnemers helpen om de relaties tussen stukken informatie en hun verband met het hoofdonderwerp te begrijpen. Een pluspunt is dat het hen ook helpt om specifieke informatie gemakkelijker te vinden.
Het signaling principe gebruiken in aNewSpring
Zoek niet verder dan de Look & feel editor! Ga naar de geavanceerde editor, navigeer naar Inhoudsdelen, en gebruik de editor om koppen en subkoppen te maken. Scroll naar beneden naar Kleurenpalet om een palet te maken voor inhoudsdelen en vragen. Dit omvat tekst- en achtergrondkleuren. Voeg minimaal zwarte en witte tekst toe. Geloof ons, die komen altijd van pas. En vergeet niet om op update te klikken als je klaar bent!
Let op consistentie
We durven best te stellen dat iedereen die dit leest regelmatig op YouTube zit. En weet je wat echt super irritant is? Als YouTube onverwacht de lay-out verandert! Plotseling moet je zoeken naar de juiste knop om die schattige kattenvideo op te slaan. Mensen houden van consistentie en we ontwikkelen gemakkelijk gewoonten om websites te navigeren. We willen voorspelbaarheid, een gevoel van vertrouwdheid en het comfort van gedachteloos navigeren. Hetzelfde geldt voor learning journeys.
Een belangrijk onderdeel als je een learning journey ontwikkelt, is het prioriteren van de gebruikerservaring. Verplaats je in de schoenen van je doelgroep:
Hoe kan ik hen helpen om gemakkelijk door de learning journey te navigeren?
Waar zijn ze al aan gewend?
Wat verwachten ze van een online leertraject?
Als je deelnemer moeiteloos door je learning journey kan navigeren, zorgt dat voor een positieve beleving en het kan zelfs leiden tot impactvoller leren. Als je de gebruikerservaring verwaarloost, kunnen gebruikers onzeker en gedesoriënteerd worden. De gebruikerservaring omvat verschillende elementen. Consistentie is een fundamentele en relatief eenvoudige methode om de gebruikerservaring te verbeteren!
Als je je learning journey consistenter wilt maken, overweeg dan:
Een kleurenpalet vast te stellen (gebruik twee accentkleuren, zoals uitgelegd in de volgende tip);
Gestandaardiseerde lettertypen en koppen in te stellen;
Een consistente lay-out aan te houden;
consistentie in het gebruik van afbeeldingen (gebruik bijvoorbeeld dezelfde stijl van illustraties).
Consistentie toepassen in aNewSpring
In de eerste tip legden we uit hoe je kleuren en koppen kunt instellen. Je kunt de rest van de geavanceerde Look & Feel editor gebruiken om er een te maken die jouw kleurenpalet gebruikt. aNewSpring heeft al een lay-out met vaste elementen voor je gemaakt. Het enige wat je hoeft te doen is consistentie in gedachten houden binnen de inhoudsdelen. Bijvoorbeeld, waar je tekst, afbeeldingen en tekstblokken plaatst.
Het oog wil ook wat
Als leerontwerpers zijn we het over één ding eens: we voegen visuele elementen toe aan leertrajecten als ze zinvol bijdragen aan de inhoud van het leertraject. Dat is helemaal waar en toch willen we dit perspectief verbreden.
We kennen allemaal het gezegde: het oog wil ook wat. Het geeft aan dat we dingen die visueel aantrekkelijk zijn waarderen. Dit snoepgoed voor de ogen is van onschatbare waarde in online leertrajecten. Eenvoudige veranderingen zoals het toevoegen van twee accentkleuren en het gebruiken van sfeervolle afbeeldingen, kunnen invloed hebben op hoe we informatie opnemen. Zelfs als deze visuals niet bijdragen aan de leerinhoud, verbeteren ze de algehele gebruikerservaring. En dat is net zo belangrijk.
Maak het sprankelend in aNewSpring
Zoek afbeeldingen die goed passen bij je doelgroep en gebruik ze in je inhoudsdelen om herkenning en een gastvrije sfeer te creëren.
Gebruik een kleurenpalet met 2 accentkleuren.
Gebruik extra’s zoals pictogrammen. Bijvoorbeeld, een pictogram van een klok geeft aan dat je wilt aanduiden hoeveel tijd er nodig is om een leertraject af te ronden. Veel beter dan het uitschrijven!
Denk buiten de blokken...
Tot nu toe hebben we ons vooral gericht op hoe je de Look & Feel in je voordeel kunt gebruiken en hoe je inhoudsdelen kunt verbeteren. Maar als je je learning journey écht wilt laten stralen, moet je ook buiten de (inhouds)blokken kijken. De eerste interactie die deelnemers hebben met een learning journey is vaak via een overzicht - dat geeft een cruciale eerste indruk die we niet moeten onderschatten. Wat je kunt doen om de aantrekkingskracht van het overzicht te vergroten, hangt af van het platform dat je gebruikt.
Zo poets je je overzicht op in aNewSpring
Laten we beginnen met een fundamenteel principe: Maak het allesbehalve saai! Stap af van witte achtergronden, blokken en widgets, die alleen zwarte tekst gebruiken. Werk met een palet en experimenteer met het gebruik van verschillende kleuren voor verschillende elementen. Denk aan elementen die je kunt veranderen om het overzicht interessanter te maken, zoals pictogrammen voor je activiteiten, achtergrondfoto’s en vetgedrukte koppen. En vergeet niet de documenten en certificaten! Het is een domper als je een prachtige learning journey volgt, maar dan aan het eind een flets certificaat krijgt.
De gebruikerservaring speelt ook een rol in het overzicht, zoals hoe je je informatie en documenten organiseert. Gebruik widgets om extra documentatie aan te bieden of informatie te benadrukken die belangrijk is gedurende de hele learning journey. Denk ook na over hoe je je blokken en activiteiten organiseert, zodat deelnemers de structuur van de journey begrijpen en gemakkelijk specifieke elementen kunnen vinden.
...en er voorbij
Oké, dat was alles voor de learning journey zelf. Maar we zijn nog niet helemaal klaar. Net zoals het overzicht de adoptie van de learning journey beïnvloedt, speelt ook het hele platform een cruciale rol. De allereerste keer dat deelnemers met het platform in aanraking komen (meestal via de inlogpagina), zullen ze al een mening gaan vormen die de toon zet voor de algehele ervaring. Denk wederom aan enkele eerder genoemde principes, zoals:
de Look & Feel van het hele platform
hoe leerlingen het platform navigeren
waar ze learning journeys kunnen vinden en of het gemakkelijk is om degene te vinden waarnaar ze op zoek zijn
Er is één ding dat we nog niet hebben genoemd: WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Deze richtlijnen zijn ontwikkeld door organisaties en individuen over de hele wereld, met als doel online inhoud toegankelijker te maken voor iedereen. Hoewel het soms uitdagend is, kan het volgen van de richtlijnen zeer lonend zijn. Is bijvoorbeeld het lettertype leesbaar voor deelnemers met dyslexie? Kunnen je afbeeldingen worden begrepen door mensen met kleurenblindheid? Door WCAG in gedachten te houden, zal de gebruikerservaring voor iedereen toenemen.
Verbeter de gebruikerservaring in aNewSpring
We hebben de bovenstaande principes al behandeld, dus laten we ons richten op WCAG. Gelukkig zijn we al een tijdje bezig om ons platform volledig WCAG-proof te maken en daar gaan we de komende tijd vrolijk mee verder. Dus het enige wat je nog hoeft te doen, is WCAG in gedachten te houden terwijl je je eigen content maakt!
Klaar om te stralen?
Ben je klaar om je learning journey te laten stralen? Bekijk dan alle bronnen in dit artikel of volg onze gratis Academy-cursus over Look & feels. Zo leer je precies hoe je de tips kunt toepassen in aNewSpring.