8 leeractiviteiten om je soft skills training te verbeteren
Soft skills
Soft skills winnen aan populariteit op de werkplek. Dit komt mede door de focus op het creëren van een empathisch bedrijfscultuur, waar mensen graag onderdeel van uitmaken.
Voor Monster’s The Future of Work 2021: Global Hiring Outlook vroegen ze werkgevers om de skills te noemen die ze het liefst bij werknemers zien. De werkgevers noemden soft skills, zoals betrouwbaarheid, samenwerking, flexibiliteit en oplossingsgerichtheid.
Soft skills ontwikkelen
Vanaf het moment dat je geboren wordt zijn soft skills een integraal onderdeel van je persoonlijke ontwikkeling. Veel mensen denken dat deze ontwikkeling daarna stopt en je de skills dan bezit (of niet), maar dat je ze niet verder kunt ontwikkelen.
Maar, beste burgers van het ‘learniverse’, dit is gelukkig niet waar. De afgelopen jaren hebben we de beste leerpioniers en krachtigste soft skills trainingsprogramma’s geobserveerd. We zijn tot de conclusie gekomen dat het zeker mogelijk is om sterke sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen. Net als het vermogen om oplossingsgericht te denken, te innoveren en samen te werken.
Bouw leertrajecten die de juiste snaar raken
We hebben onze aNewSpring-experts gevraagd hoe je leertrajecten bouwt om soft skills te trainen. We vroegen hen: “Op basis van jouw ervaring met leerpioniers en opleiders, kunnen we dan leertrajecten bouwen die gericht zijn op soft skills? En kun je aangeven welke leeractiviteiten het beste werken in specifieke scenario’s?”
Hun antwoorden hebben geleid tot mooie inzichten. En zoals altijd willen we deze graag met je delen.
Laten we er meteen induiken. En vergeet niet om de Customer Success Heroes een berichtje te sturen, als deze inzichten je helpen!
Roy de Vries
"Een enthousiaste onderwijskundige met oog voor leerinnovatie."
- Learning Innovator
De kracht van video voor impactvolle leermomenten
Video-inleveropdrachten
“Video is een van de krachtigste media voor het trainen van vaardigheden. Je hoort intonatie en ziet gezichtsuitdrukkingen. Hierdoor voelen mensen zich op hun gemak om zich op unieke manieren uit te drukken — denk maar eens aan video’s op TikTok!
Als het gaat om soft skills training, dan is het goed om video in te zetten voor persoonlijke introducties. Vraag deelnemers om meer over zichzelf te vertellen en wat ze van de cursus verwachten. Vervolgens laat je ze dit delen binnen de groep van deelnemers. Je kunt via video ook een specifieke situatie schetsen, je deelnemers vragen hun gedachten en reacties op te nemen en in te leveren. Volg dit daarna op om de toon te zetten voor een scenario. Dan ben je op weg om een expert te worden op het gebied van asynchrone video-rollenspellen.
Met een video hand-in assignment is het mogelijk om video’s direct op het aNewSpring platform te uploaden. Een deelnemer kan de inleveropdracht starten zoals elke gebruikelijke activiteit. Na het klikken op ‘opnemen’ en toegang te verlenen, wordt de deelnemer opgenomen. Als ze tevreden zijn met het resultaat, kunnen ze de video uploaden. Zo niet, dan kunnen ze het opnieuw proberen totdat ze wel tevreden zijn met het eindresultaat.”
Videoconferentie
“We kunnen het niet over soft skills hebben, zonder het te hebben over de invloed van de pandemie. Tools voor videoconferenties, zoals Zoom, blijven floreren. Zelfs nu de regels rondom social distancing zijn versoepeld.
Dit is goed nieuws voor ontwerpers van leertrajecten: ze kunnen online impactvolle leermomenten creëren. Met behulp van de learning journey in aNewSpring, kun je een set leeractiviteiten maken die synchroon en asynchroon plaatsvinden. Zo combineer je een van de andere activiteiten uit dit artikel met een activiteit waarbij deelnemers elkaar ontmoeten in de videoconferentie-tool.
Een andere populaire manier om videoconferenties te gebruiken, is voor coaching tijdens het leertraject. Deelnemers kunnen zich aanmelden via de evenement-activiteit en rechtstreeks inloggen via het platform. Stel het maximaal aantal leerlingen dat zich abonneert eenvoudig in op 1 en je kunt voor elke deelnemer een privésessie organiseren!
Wil je een wekelijkse Q&A-sessie in je cursus opnemen? Je kunt bijvoorbeeld een Q&A-sessie opzetten die plaatsvindt op 4 verschillende momenten. Je deelnemers kunnen zich aanmelden voor één van deze sessies. Hierdoor kunnen ze het juiste moment kiezen om deel te nemen, op basis van hun voortgang in de cursus. En de trainer kan de voortgang monitoren en volgen, voordat ze de Q&A-sessie ingaan.”
Reinier Batterink
"Nieuwsgierige onderwijskundige die anderen graag helpt met leren."
- Customer Success Manager
Open weg naar duurzaam leren
Inleveropdrachten
“Het is belangrijk om de leercurve bij te houden van alle deelnemers die bij je cursus staan ingeschreven. Een van de meest effectieve manieren om dat te doen is door concepten en ideeën te versterken met opdrachten. Houd er daarbij rekening mee dat je deelnemers baat hebben bij heldere doelstellingen en instructies over wat er wordt verwacht bij de inleveropdracht.
Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te doen — denk aan een ‘progressieve’ opdracht die gebruikt kan worden als voltooiingsactiviteit. Laat deelnemers bijvoorbeeld een rapport maken waarin ze de geleerde vaardigheden demonstreren.
Met de inleveropdracht kunnen deelnemers bestanden uploaden die worden beoordeeld door de trainer of andere deelnemers. Dit biedt de trainer veel flexibiliteit bij het inrichten van de opdracht. Dit kan heel breed of heel smal zijn. Een groot pluspunt van deze activiteit is ook dat je feedback kunt geven om zo de deelnemer te helpen zich verder te ontwikkelen.”
Interactie
“Een nieuwe vaardigheid leer je het beste door interactie. Denk bijvoorbeeld aan een virtuele quiz-sessie met je medecursisten. Het bevorderen van interactie daagt deelnemers uit — ze kunnen met elkaar discussiëren of elkaar informeren over onderwerpen binnen het trainingsprogramma. En door een gezonde dosis interactie verbinden ze zich nog beter aan de inhoud en de andere deelnemers.
Interactie is van belang op verschillende plekken in de learning journey. Je vindt het in de widget in aNewSpring. Hier is het allesomvattend en kan het elk onderwerp behandelen dat de deelnemers of trainers willen aansnijden. Maar de interactie kan ook gericht zijn op de inhoud van een specifieke activiteit.
Interactie ontstaat niet vanzelf. Deelnemers moeten worden aangemoedigd om actief mee te doen. De trainer speelt hier een grote rol in. Deelnemers moeten zichtbaarheid krijgen, uitgenodigd worden om te reageren en actief aangemoedigd worden om sociaal leren te bevorderen. Maar let op; deelnemers moeten zich veilig voelen om informatie te delen. Hiervoor is het modereren van de interactie erg belangrijk.”
Michiel de Korte
"Mijn motto is 'leren en laat leren', geïnspireerd door 'Live and Let Die' van Guns 'n' Roses."
- Customer Success Manager
Veelzijdige evaluatiemomenten
Scan
“In elk leerprogramma is het belangrijk dat deelnemers hun voortgang kunnen meten om er zeker van te zijn dat ze de uitgelegde concepten begrijpen. Zo krijgen ze persoonlijk inzicht in hun progressie. Het helpt hen ook om op de lange termijn goede leergewoonten te ontwikkelen.
Assessments zijn binnen het aNewSpring platform zelfevaluaties en metingen van deelnemers. Deze assessments bestaan uit competenties waar deelnemers een bepaalde score op kunnen behalen.
Als het gaat om soft skills training, is het goed om voortgang te meten door zelfevaluatie op te splitsen in secties — een sectie voor communicatieve vaardigheden, besluitvorming, probleemoplossende vaardigheden, enzovoort. Formuleer vervolgens toekomstgerichte uitspraken onder elke categorie en vraag de deelnemer zichzelf te beoordelen. De vragen kunnen heel specifiek of volledig open zijn — je bent vrij om ze naar eigen inzicht in te vullen!
Met zo’n zelfevaluatie-oefening weten je deelnemers waar hun sterke punten liggen en waar ze aan moeten werken. Voor de opleidingsaanbieder vertaalt dit zich direct in het kunnen bouwen van een uitgebreid profiel van de deelnemer op basis van de ingevulde gegevens.”
360 evaluatie
“Veel van ons gedrag en onze oordelen zijn onbewust. Dit geldt ook voor hoe we soft skills beoordelen — die ook nog eens subjectief zijn. Hoewel jij misschien vindt dat Bob van marketing zachtaardig en tactisch is, denkt je collega daar totaal anders over. Het is daarom belangrijk om aanvullende maatregelen te treffen.
De 360° feedback-functie is vergelijkbaar met een scan, maar daarna kunnen deelnemers iemand anders uitnodigen om dezelfde vragen te beantwoorden. Op deze manier kunnen ze de antwoorden vergelijken om meer inzicht in zichzelf en hun voortgang te krijgen.
Deze activiteit bevordert ook sociale relaties. Je geeft deelnemers de mogelijkheid om te communiceren en samen te werken met trainers en andere deelnemers. Dit helpt bij het ontwikkelen van soft skills, zoals teamwork, communicatie en samenwerking.
Het implementeren van een 360° feedback-systeem kan een leuke en bevredigende oefening zijn. Als je eenmaal hebt besloten welke competenties je wil beoordelen, krijgen je deelnemers een beoordelingsschaal en lijst met items waarop ze de beoordeling geven en krijgen. De items onder de competenties kunnen specifiek zijn, zoals “John handelt intentioneel op feedback en is zich bewust van zijn progressie” of zo breed als “Sally communiceert geweldig”. De sleutel is om goed doordachte enquêtevragen te maken, zodat feedback effectief en uitvoerbaar is!”
Puck Onnekes
"Een nieuwsgierige en gedreven L&D professional. Helpt mensen graag leren met behulp van L&D en psychologie."
- Training Improvement Engineer bij aNewSpring
Beoordelen, pauzeren en herhalen
Formulier
“Het leuke van aNewSpring is dat je onderwerpen als conflictoplossing en interpersoonlijke communicatie kunt omzetten in interactieve leeractiviteiten. Zet de toon voor deelnemers met een scenario waarin ze specifieke soft skills kunnen toepassen om een probleem op te lossen. Vraag vervolgens een reactie door ze te laten kiezen uit meerdere opties. Hierna kun je feedback, tips of nuttige informatie geven om hen te helpen betere beslissingen te nemen.
Deze activiteit is ideaal als vervanging voor een fysieke vorm. Creëer een formulier dat je gebruikt om samen met de trainer een plan van aanpak te maken. Of een evaluatieformulier, die bestaat uit meerkeuzevragen. Met deze activiteit kun je meerdere vragen op dezelfde pagina weergeven. Deelnemers hoeven niet alle vragen in één keer te beantwoorden en kunnen de activiteit in hun eigen tempo uitvoeren. Dit geeft deelnemers de mogelijkheid om de vragen te beantwoorden met de kennis die ze tijdens het leertraject opdoen. Later kunnen ze altijd teruggaan naar de activiteit en hun antwoorden herzien. Ook kunnen ze hun trainer uitnodigingen om hun antwoorden te bekijken en feedback te geven. Later kunnen ze de feedback verwerken in hun antwoorden. Zo is de nieuwe kennis direct binnen handbereik.”
Reflectietools
“In elke training is het effectief om deelnemers de mogelijkheid te bieden om op hun leerproces te reflecteren; zo voorkom je een overvloed aan informatie. Door het leertempo te spreiden, helpt het hen meer te bereiken in plaats van te veel informatie tegelijkertijd te stampen. Reflectie moedigt deelnemers ook aan om kritisch na te denken en zet het leren centraal.
De reflectie-activiteit binnen aNewSpring is gebaseerd op formulieren, maar geeft deelnemers ook de mogelijkheid om de antwoorden die ze eerder gaven terug te zien. Deze worden getoond bij het voor de tweede keer beantwoorden van de vraag, naarmate de deelnemer voortgang maakt in het leertraject. Dit kan handig zijn als je de deelnemer aan het begin van de cursus zijn leerdoelen laat invullen. De deelnemer kan hier in een later stadium weer over nadenken en verder uitweiden als hij bepaalde leerdoelen behaald heeft.
Om de voordelen van reflectie te maximaliseren, kun je de reflectie-activiteit op verschillende momenten in het leertraject laten terugkomen. Laat je deelnemers zichzelf aan het begin van de cursus een beoordeling geven op de onderwerpen die in de cursus worden behandeld. Check halverwege het traject bij hen in door dezelfde vraag te stellen. Ze kunnen dan reflecteren of ze meer kennis hebben opgedaan over het onderwerp. Zo niet, dan kan de trainer inspringen en de deelnemer advies geven. Aan het einde van de learning journey kun je de vraag opnieuw gebruiken en de deelnemer zijn ervaring laten toelichten. Dit geeft zowel de deelnemer als de trainer waardevolle informatie over hun capaciteiten en behoeften.”
Laten we afronden
Dat het een misvatting is dat soft skills iets zijn wat je hebt of niet, weten we inmiddels. Hierdoor weten veel trainers niet hoe ze deze vaardigheden moeten beoordelen. En bouwen ze leertrajecten die niet helpend zijn bij het trainen van soft skills.
We hopen dat je met de tips van onze Customer Success Heroes beter begrijpt hoe je leeractiviteiten op de juiste manier inricht voor het trainen van soft skills. Welke methode sprak je het meeste aan? En welke methode heb je in het verleden gebruikt in je trainingsprogramma’s?
Mocht je nog vragen hebben, dan weet je ons te vinden. En als je wil sparren over het optimaliseren van jouw soft skills-training, doen we dat graag. Neem hier contact op.