Blended in de Benelux: hoe ze het doen in Vlaanderen
Het afgelopen jaar heeft om veel flexibiliteit gevraagd, maar in de opleidingsbranche leverde dit soms ook lichtpuntjes op. Waar het verhaal altijd was dat Vlaamse opleiders achterstand hadden op het gebied van blended leren in vergelijking met hun noorderburen, zijn een hoop opleiders en aanbieders van trainingen gaan experimenteren met de mogelijkheden online.
Het resultaat? Allerlei (blijvende!) manieren om blended en hybride leren in te zetten. Drie opleiders uit België en Nederland vertelden ons over hun eigen aanpak tijdens een webinar. Ze werken bij drie totaal verschillende bedrijven, maar hebben één ding gemeen: ze maken allemaal gebruik van het aNewSpring leerplatform. Laat me je aan ze voorstellen:
Amelior
Van ‘quick and dirty’ naar gestructureerd en uitgedacht. Amelior is een beginner op het gebied van blended learning, maar heeft dit jaar grote stappen gezet. Het bedrijf weet steeds beter een goede balans te vinden tussen online en offline.
“Het leuke is dat die blended vorm het mogelijk maakt om de aandacht ergens anders op te leggen in de fysieke leeromgeving,” deelde Ruben Baes, HSE Training- en Educatiemanager bij Amelior, tijdens de webinar. Persoonlijk contact onderling blijft namelijk een belangrijk onderdeel van de opleidingen. Daarom gebruikt Amelior het online deel als een aanvulling op de klassikale lessen.
Is het een vormings- of een consultancybedrijf? Amelior is allebei! De organisatie geeft advies en biedt meer dan 180 verschillende opleidingen aan, van projectmanagement tot preventie en veiligheid. Met ervaren trainers en persoonlijke begeleiding helpt Amelior deelnemers te groeien.
heydays” academy
Blended learning wordt al een langere tijd ingezet bij de trainingen van heydays” academy. Hierbij vormen fysieke lessen ook de basis. Het online platform wordt bij deze organisatie gebruikt om de training aan te laten sluiten op de behoefte van de deelnemer.
Of, zoals Elke van Parys, Zaakvoerder bij heydays” academy, zo mooi omschreef: “Om al die hongers die bestaan te stillen.” Voorbereiding, nazorg en extra opdrachten spelen hier een essentiële rol in.
Verder wordt er bij heydays” academy niet stilgezeten. Naast de blended vorm, biedt het bedrijf ook stand alone e-learning trajecten aan. Bovendien zijn er plannen om de mogelijkheden binnen het online lesgeven in 2022 verder uit te breiden.
heydays” academy biedt taal- en communicatietrainingen aan voor bedrijven en organisaties. Door middel van een uitgebreid pakket aan offline en online (en natuurlijk blended) trajecten weet het team hun deelnemers goed te ondersteunen in hun ontwikkeling. En dat doen zij met een lach!
GITP
Ook GITP was al langer bekend met de blended leermethode. Dit heeft ervoor gezorgd dat de switch van offline naar online tijdens de pandemie vlot verliep, vertelde GITP’s Learning Developer Jet Zantvoord tijdens de webinar.
Er werd snel geschakeld om de trainingen binnen een korte tijd te transformeren. En met succes! GITP werd met één daarvan namelijk de winnaar van de aNewSpring Awards 2021. Lees op onze website meer over die inspirerende learning journey.
Het grote doel van GITP is het ontdekken en ontwikkelen van talent binnen organisaties. Dit doet het bedrijf onder andere door assessments af te nemen, trainingen te geven en ontwikkeltrajecten te verzorgen. Prikkelen, motiveren en confronteren zijn hierbij belangrijke sleutelwoorden.
Wijze lessen van de experts
Deze bedrijven laten zien dat blended learning op verschillende manieren kan worden geïmplementeerd. Leer van hen wijze lessen die relevant zijn voor elke gebruiker van deze methode.
Les #1
Kies een laagdrempelige tool
Het kiezen van de juiste tool speelt een grote rol in het succes van een (gedeeltelijk) online leertraject. Tegenwoordig zijn er genoeg opties die erg toegankelijk zijn, ook voor deelnemers die wat minder thuis zijn in de digitale wereld. “Kies een laagdrempelige tool. Als mensen een tool moeten installeren op hun smartphone of een desktop en het is te ingewikkeld, dan is dat voor veel mensen al een reden om af te haken,” legt Elke uit.
Bovendien is het belangrijk dat opleiders en trainers er goed mee overweg kunnen: “Als je trainer niet achter de tool staat of zelf niet goed met de tool kan werken, dan zal hij dat ook niet op een motiverende manier kunnen verkopen aan de deelnemers.”
Les #2
Goed voorbereiden is essentieel
Een belangrijke les die naar voren kwam tijdens de webinar is dat een goede voorbereiding key is. Dit hangt deels samen met het vorige punt: als de trainer voldoende op de hoogte is van het online aspect, kan een deelnemer beter ondersteund worden. En met name het wegnemen van obstakels is daarbij cruciaal.
Maar hoe zorg je ervoor dat een trainer goed voorbereid van start gaat? “Docenten voldoende de tijd geven en ze bij de hand nemen,” is hierop het antwoord van Ruben. Bij Amelior worden opleiders bijvoorbeeld uitgebreid geïntroduceerd aan het aNewSpring leerplatform. Dit bestaat uit het tonen van demo’s, maar ook het zelf deelnemen als cursist in een beperkte omgeving. Daarnaast neemt deze organisatie de opleiders mee in de creatie van de online leertrajecten.
Les #3
Zorg voor voldoende afwisseling
Tot slot is de opbouw van de online lessen een belangrijke factor in de mate van succes. We raken tegenwoordig snel afgeleid, dus deelnemers urenlang laten luisteren naar een trainer is geen effectieve manier van lesgeven meer.
Jet beaamt dit: “Wanneer het lang duurt, ga je sneller in een soort passieve stand. Dus je moet, nog harder dan bij een training op locatie, zorgen voor voldoende afwisseling en interactie.” Bij GITP zorgen ze hiervoor door de lesdag in blokken van maximaal anderhalf uur op te delen. Hierbij wordt er onder andere afgewisseld tussen virtual classrooms, werkmomenten en natuurlijk pauzes.
Bonus tips!
Leuke manieren om voor interactie te zorgen
Om de aandacht erbij te houden tijdens de online lessen, is interactie tegenwoordig een onmisbaar element. De polls en de handjes in de chat kennen we, maar hoe doe je dit op een unieke manier? Gelukkig wisten Ruben, Elke en Jet hier ook antwoord op te geven:
Wheel of names
Geen standaard rondje afgaan, maar zorgen voor een verrassingseffect. Iedereen kan op ieder moment aan de beurt zijn bij een wheel of names. Die onvoorspelbaarheid kan ervoor zorgen dat er beter wordt opgelet.
Breakout rooms
In kleinere groepjes opsplitsen om met elkaar de interactie aan te gaan. Tijdens deze momenten is het bijvoorbeeld mogelijk om samen met anderen een case te bespreken of een interessante discussie aan te wakkeren.
Terugkommomenten
Toch een klassikale sfeer tijdens het online leren? Dit kun je doen door middel van terugkommomenten. Tussen de opdrachten door beeldbellen met de docent en andere deelnemers zorgt toch voor meer onderling contact.
Tot slot zorgde Elke ook voor een wijze les over interactie: “Je kunt niks forceren, alleen stimuleren.” Staar je dus niet blind op het vasthouden van ieders aandacht. Leg in plaats daarvan de focus écht op het goed neerzetten van een sterke learning journey.