Hoe overwin je de beperkingen van klassikale training?
Merk je steeds meer lege stoelen op in je klaslokalen? Je bent niet de enige. Veel opleiders die al een tijdje meedraaien en voornamelijk klassikale training aanbieden, krijgen hier op een gegeven moment mee te maken. Maar wat zou de oorzaak kunnen zijn? En hoe kom je daar achter?
Zoals we altijd zeggen: betere training begint met een focus op je deelnemers. Luister eerst naar hen en naar je klanten. Wat hebben ze nodig? Wat zou hen helpen leren? Voldoet de manier waarop je traint nog steeds aan hun behoeften?
Ameliors blended doorbraak: samenwerking met Arboth
De Belgische opleider Amelior stond voor dezelfde uitdaging. Hun klanten wilden flexibeler onderwijs dat rekening hield met de tijd van hun werknemers, terwijl de jongere generatie de voorkeur gaf aan online leren op hun eigen tempo. Het werd duidelijk dat alleen klassikale training niet langer voldoende was. Het was tijd voor verandering. Ze maakten de overstap van traditionele klassikale training naar een blended learning aanpak.
We spraken met Karin Bastiaannet, Category Manager Quality bij Amelior, en Karen Philips, Consultant Learning & Development bij Arboth, tijdens een live Q&A.
Amelior ging van start met de vraag: “Hoe kunnen we de nieuwste leertechnologieën gebruiken om een leerervaring te creëren die aansluit bij de deelnemers van vandaag? Die onze deelnemers inspireert en blijvende verandering in hun gedrag teweegbrengt?”
Aangezien verschillende deelnemers verschillende behoeften hebben, realiseerden ze zich dat het zinvol zou zijn om voor iets interactiefs en zelfsturends te kiezen. Deze aanpak zou ook meteen rekening houden met de drukke schema's van hun deelnemers. De oplossing? Het beste van twee werelden combineren met behulp van een blended training.
Dit was alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Ze hadden nog nooit zoiets gedaan en de overstap naar blended was volledig nieuw voor ze. Waar begin je dan? Wat heb je nodig?
Het Amelior-team besefte dat ze hulp nodig hadden om hun klassikale training om te zetten in precies de juiste mix van offline en online activiteiten. Ze namen contact op met de Belgische blended en e-learning adviseurs van Arboth voor advies over hoe ze hun opleidingen konden transformeren.
Waarom blended?
Meer flexibiliteit door tijd- en plaatsonafhankelijk leren
Bevordering van autonomie en zelfgestuurd leren (deelnemers de mogelijkheid geven om in hun eigen tempo en op verschillende niveaus te leren)
Grotere tevredenheid bij docenten en deelnemers
Meer ruimte voor interactie tussen docenten en deelnemers, en tussen de deelnemers onderling tijdens klassikale training
Betere inzage in de voortgang van individuele deelnemers
Betere leerresultaten (zoals wetenschappelijk bewezen)
Uitdagingen
Het omvormen van een klassikale training naar een krachtig blended learning-traject is geen eenvoudige opgave. Het gaat niet alleen om het oppikken van nieuwe technologieën en er direct mee aan de slag gaan – het vergt tijd, moeite en veel doorzettingsvermogen.
Je docenten overtuigen
Een van de grote uitdagingen is het overtuigen van Subject Matter Experts (SMEs), vooral degenen met jarenlange ervaring, om over te stappen van traditionele klassikale training naar een blended structuur. Voor Amelior was dit een grote hindernis. Ervaren docenten waren niet altijd enthousiast over de overstap, omdat dit niet alleen een verandering in structuur betekende, maar ook een significante verschuiving in de lesinhoud zelf. Natuurlijk was er enige weerstand; het is een grote stap om je kennis en ervaring over te dragen naar een systeem.
Amelior behaalde resultaat door SMEs vanaf het allereerste begin zoveel mogelijk te betrekken. Samen met hen analyseerden ze de training en de inhoud om te bepalen wat online beter tot zijn recht zou komen. Dat maakte ze volledig bewust van de voordelen van blended learning en liet hen inzien dat het een kans was om juist meer waarde toe te voegen als docent.
Het overzicht houden
Je eerste klassikale training omzetten naar blended is echt een flink project. Een heel gestructureerde aanpak maakte echt het verschil voor Amelior. Begin dus met het vaststellen van je belangrijkste doelen. Wat is het grote plaatje? Zodra je dat weet, maak je een gedetailleerd plan. Een blauwdruk of framework om te volgen kan daarbij echt een groot verschil maken. Amelior gebruikte bijvoorbeeld het ‘aXles-model’ van Arboth om ze stap voor stap door het proces te begeleiden.
Arboths aXles model
Hoe het framework van Arboth Amelior heeft geholpen
Weten hoe je het precies aanpakt
Zoals we al zeiden, is het creëren van learning journeys die ook echt de leeruitkomsten verbeteren niet eenvoudig. Zeker als je de expertise niet in huis hebt en je zoiets nog nooit gedaan hebt. Soms heb je gewoon wat extra hulp nodig. Amelior realiseerde zich dat ook en ging een samenwerking aan met Arboth. Wees dus niet bang om hulp in te schakelen.
De uitdaging van AvW
De experts van AvW kwamen tijd tekort om trainingen te geven. Blended was de oplossing, maar de expertise ontbrak. Daarom sprong onze Training Improvement Engineer Puck bij.
Amelior's learning journey in actie
Soms helpt het om gewoon eens het eindresultaat te zien, zodat je een indruk krijgt hoe zo'n blended learning journey er voor jouw deelnemers uit kan zien. Karin Bastiaannet liet een mooi voorbeeld zien tijdens het Better Training Today Live-webinar. Met dit leertraject wonnen ze de aNewSpring Training Improvement Award in 2023.
Omarm blended training voor effectief leren
Dus zie je steeds meer lege stoelen in je klaslokalen? Dan is het misschien tijd om een blended benadering te verkennen. De succesvolle overgang van Amelior van klassikale training naar een blended formaat laat zien hoe het combineren van online en offline elementen je trainingsprogramma nieuw leven in kan blazen en beter inspeelt op de behoeften van je deelnemers.
Het gebruik van een gestructureerd framework, zoals het aXles-model van Arboth, kan richting bieden voor de beste aanpak om nieuwe technologie en inhoud effectief te integreren. Aarzel ook niet om deskundige hulp in te schakelen om deze overgang makkelijker te maken (zoals Amelior deed met Arboth). Je hoeft het niet alleen te doen; gebruik je co-piloot.
Door te luisteren naar je deelnemers en je klanten, gebruik te maken van een bewezen aanpak en je aanpak voortdurend te verfijnen, kun je een boeiender en flexibeler leeromgeving creëren die voldoet aan de eisen van vandaag.