Hoe je online soft skills kunt trainen: leer van Shu-Ha-Ri
Trainingsdagen met dia’s die op de muur of een whiteboard werden geprojecteerd liggen achter ons. Zoom en e-learning platforms worden daarentegen steeds populairder, waardoor het gemakkelijker dan ooit is om deelnemers te bereiken en betrekken. Maar als je elkaar niet in het echt ziet, hoe maak je dan verbinding tijdens het trainen van soft skills?
In deze tweedelige serie verkennen we een aantal verschillende benaderingen en best practices van onze klanten. Hoe geven zij succesvolle soft skills training via een leerplatform? Je krijgt een voorproefje van de interactieve activiteiten die zij gebruiken om deelnemers te betrekken en nieuwe vaardigheden te oefenen. Denk aan rollenspellen, quizzen en andere methoden.
Ga met ons op onderzoek uit, en ontdek hoe een leerplatform de flexibiliteit en het gemak biedt dat je verwacht van een blended training, terwijl het toch de ondersteuning en feedback biedt die nodig is om soft skills te verbeteren.
Het vraagstuk rond soft skills
Soft skills zitten met name in gedrag, waardoor ze moeilijker te trainen zijn. Maar ze zijn ook overdraagbaar van de ene context naar de andere, wat betekent dat ze in veel rollen en situaties van pas komen.
Volgens Monster’s 2022 Future of Work Global Report blijft de vaardigheidskloof bestaan. Maar het is geruststellend om te weten dat 63% van de werkgevers bereid zijn om iemand met overdraagbare vaardigheden aan te nemen en deze zelf op te leiden.
Soft skills zijn dus anders. Ze zijn moeilijker aan te leren, maar er is veel vraag naar. Daarom is het tijd voor creativiteit (wat natuurlijk ook een soft skill is)!
Het cyclische leerproces
Veel klanten van aNewSpring gebruiken het platform voor soft skills training. We hebben een paar manieren gevonden die hen hielpen om succesvol te worden en blijven.
Voordat we naar die best practices kijken, willen we het in de juiste context plaatsen door een eeuwenoud Japans behendigheidsconcept te introduceren dat is afgeleid van vechtsporten. Waarom? Omdat ‘Shu-Ha-Ri (守破離)’, wat ‘volg de regels, breek de regels, overstijg de regels’ betekent, de leercyclus beschrijft. Hiermee heb je een sterke basis om je trainingsaanpak voor soft skills op te bouwen.
Shu: methodes en framework
Lerenden beginnen het leerproces meestal door de richtlijnen te volgen.
Ha: principes en concepten
In de tweede fase, wanneer ze de basis onder de knie hebben, leren ze de onderliggende concepten en beginnen ze te innoveren.
Ri: eigen technieken en toepassingen
Ten slotte beheersen ze de concepten. Ze zijn klaar om het aan te passen en toe te passen op unieke situaties.
Het ‘cyclische proces’ van het principe vormt de basis om iets nieuws te leren totdat iemand een concept of techniek onder de knie heeft. In dit eerste deel willen we je laten zien hoe je dit in de praktijk toepast op het opbouwen van je training.
Shu - De basis op orde krijgen
Bouw een didactisch en gestructureerd lesplan
Naast een gestructureerde aanpak voor het introduceren van concepten, is het belangrijk om de leercurve van deelnemers te volgen door middel van herhaling.
Wat vooral goed werkt is gespreide herhaling, waardoor concepten met regelmatige intervallen worden versterkt. Zo kan het natuurlijke cognitieve proces van de hersenen zijn werk doen!
Ontwikkel zelfbewustzijn door reflectie
Reflectie stimuleert deelnemers om na te denken over hun eigen (leer)ervaringen. Een training over onderhandelingstechnieken kan bijvoorbeeld een dagboekactiviteit omvatten, waarbij lerenden nadenken over hun eigen onderhandelingsstijlen en zelf verbeterpunten identificeren.
Ha - Interactie met en integratie van concepten
Stimuleer samenwerking met groepsactiviteiten
Samenwerking geeft deelnemers de ruimte om ideeën en perspectieven te delen. Je kunt een groep bijvoorbeeld vragen om een businessplan te ontwikkelen als onderdeel van een leiderschapstraining, waardoor de basis wordt gelegd voor het bespreken en evalueren van verschillende methoden.
Integreer interactie in virtuele klaslokalen
Geef je deelnemers de kans om te oefenen en wat ze hebben geleerd toe te passen in een veilige en gecontroleerde omgeving. In een trainingsprogramma voor het oplossen van problemen gebruik je bijvoorbeeld video om ze op weg te helpen bij uitdagingen. Laat enkele van hen beslissen over belangrijke strategische items, terwijl je anderen in het team vraagt om hun gedachten over de gevolgen van die beslissingen op te schrijven en in te leveren.
Ri - Toepassen in verschillende situaties
Maak gebruik van praktijkvoorbeelden en scenario’s
Echte voorbeelden, nagebootste scenario’s en casestudy’s bieden je deelnemers de mogelijkheid om de stof toe te passen op authentieke situaties. Een trainingsprogramma over tactvolle communicatie kan bijvoorbeeld een casestudy bevatten waarin een veelvoorkomende uitdaging staat, zoals samenwerken met een moeilijk teamlid. Vraag deelnemers om een plan te ontwikkelen om met deze uitdaging om te gaan.
Bij het kiezen van een leerplatform voor het ontwikkelen van een e-learningprogramma, is het belangrijk om na te gaan of het alle bovenstaande scenario’s ondersteunt en of het meeschaalt met je zakelijke doelen voor de toekomst.
Benieuwd hoe je stap voor stap een soft skills-programma implementeert met veel afwisseling en interactie? Praat met één van onze leerexperts en ontdek hoe ons leerplatform kan werken voor jouw situatie.