Podcast: de ontwerper in ontwikkeling
Het vak van leertrajecten ontwerpen heeft in de loop der jaren een stevige basis gekregen; professionele ontwerpers weten inmiddels wel hoe ze samen met anderen tot krachtige en effectieve ontwerpen kunnen komen. Toch valt er altijd iets te leren. Daarom kwam Kessels & Smit met Het Tweede Ontwerpboek.
“De afgelopen tien jaar hebben we andere manieren van ontwerpen ontdekt, gebruikmakend van nieuwe technieken en technologie", aldus de auteurs. Met die ontwikkelingen in het achterhoofd werd het tijd voor een vernieuwend vervolg op de eerste uitgave van het boek.
"Een ontwerpproces is vooral een interessant leerproces."
De auteurs
De vijf L&D professionals Erik Deen, Mariël Rondeel, Josianne Savonije, Nynke de Jong en Jeroen Hellings allemaal een passie voor het ontwerpen van leren en ontwikkelen. Daarom sloegen zij de handen ineen voor de ontwikkeling van het boek. Vanuit die passie ondersteunen zij individuen, organisaties en communities over de hele wereld bij het ontwerpen van betekenisvolle leertrajecten. Ze geloven dat de ontwikkeling van elke organisatie of groep samen gaat met persoonlijke groei en krachtige samenwerking.
aNewSpring's Learning Innovator Roy en Training Improvement Engineer Puck schoven aan bij Jeroen, Nynke, Mariël en Josianne om tijdens een driedelige podcast dieper in te gaan op de ontwikkelingen rondom het ontwerpen van leertrajecten. Zo bespreken ze flexibel en gepersonaliseerd leren, nieuwe leerinterventies en hun toekomstverwachtingen. De podcast is te beluisteren via Spotify.
Deel 1: Flexibel en gepersonaliseerd leren
(21:12 minuten luistertijd)
In het eerste deel van de podcast hebben Roy en Puck het met de gasten over hot topic ‘flexibel en gepersonaliseerd leren’. Twee begrippen die volgens Jeroen Hellings niet los te koppelen zijn van elkaar: “Gepersonaliseerd leren gaat over leren waar en wanneer je maar wil en de keuze hebben in hoe en wat. Welke stappen je wil maken in je eigen ontwikkeling. Flexibel leren gaat meer over aanbod, dus dat je een soort oplossing moet vinden om te zorgen dat mensen op die manier kunnen leren en daar keuzevrijheid in hebben.”
Flexibel leren vraagt ook het vertrouwen hebben in elkaar. Mariël Rondeel zegt daarover het volgende: “Als je wil leren, wil je iets voor elkaar krijgen. Als mensen iets willen bereiken, bijvoorbeeld in hun werk, zijn ze bereid om daar iets voor te doen. Je kunt mensen niet verplichten iets te leren.”
Go to Gemba
Ga naar de plek waar de lerenden werken. Ga naar de plek waar het gebeurt en blijf dicht bij de doelgroep. Ontwerp samen.
“Probeer zoveel mogelijk aan te sluiten bij waar de mensen zelf al warm voor lopen, wel gerelateerd aan hun werk natuurlijk. Dan is de kans veel groter dat de mensen vanuit zichzelf al gaan leren,” zeggen de schrijvers.
Wil je meer weten of tips over flexibel en gepersonaliseerd leren? Luister dan nu het eerste deel van de podcast via Spotify.
Deel 2: Nieuwe leerinterventies
(22:46 minuten luistertijd)
In het tweede deel van de podcast zoeken Roy en Puck samen met de auteurs verdieping op het vlak van leerinterventies. Digitalisering biedt namelijk een hoop nieuwe mogelijkheden om het leren vorm te geven en te organiseren.
Zo bespreken ze de implementatie van podcasts, een leerinterventie die explodeerde tijdens de coronatijd, waarbij verbinden op afstand steeds belangrijker werd. Een podcast is aan twee kanten een leerinterventie, want niet alleen het luisteren ernaar is leerzaam. Ook het maakproces op zichzelf is al een leerproces.
En het leuke hiervan? Iedereen kan het. “Je moet het gewoon doen en ervaren,” zegt Josianne. Het is logisch dat mensen in eerste instantie beren op de weg zien, zoals bijvoorbeeld een investering vooraf. Het is dan belangrijk dat er samen gekeken wordt naar hoe je die beren kunt verjagen.
Ontwerpsnelkookpan
Een andere leerinterventie die we steeds meer zien is de ontwerpsnelkookpan, vertelt Nynke. Tijdens zo’n sessie worden deelnemers uitgedaagd om met elkaar aan een oplossing te werken voor een vraagstuk. Ze krijgen hier een afgebakende periode voor, waardoor de druk dus hoog ligt en er intensief gewerkt moet worden.
Door een klok aan te zetten, ontstaat er een bepaalde druk die ervoor zorgt dat het team snel tot de kern moet komen. Daar komt veel creativiteit bij kijken.
Think outside the box
Bij de podcast en ontwerpsnelkookpan zie je dat deze leerinterventies mensen op nieuwe manieren stimuleren om te leren en om betrokken te zijn en blijven.
Bij de podcast komt dat vooral doordat mensen hun verhaal kunnen delen en luisteraars kunnen luisteren en reflecteren wanneer ze willen. Deze leerinterventie zorgt ervoor dat mensen meer dingen delen en zo van elkaar leren, zonder dat het als leren aanvoelt.
Bij een ontwerpsnelkookpan worden creativiteit en betrokkenheid gestimuleerd door mensen met verschillende perspectieven uit te nodigen. Hierdoor kan je eerder draagvlak voor de verandering creëren én start het leren al tijdens het ontwerpproces.
Meer over de snelkookpan
Kessels & Smit maakte al eerder een podcast over deze leerinterventie.
Denk daarom verder dan de standaard leerinterventies, denk na over de belangrijkste beren op de weg en hoe deze kunnen worden verjaagd. Het is belangrijk het gewoon te proberen zodat je ziet wat voor mooie, misschien wel onverwachte, dingen het met zich meebrengt.
Meer leren over het inzetten en maken van podcasts of benieuwd naar andere leerinterventies zoals de ontwerpsnelkookpan? Luister dan het tweede deel van de podcast via Spotify.
Deel 3: De ontwerper van de toekomst
(19:38 minuten luistertijd)
In het laatste deel van deze serie bespreken Mariël en Jeroen de toekomst van de ontwerper samen met Roy en Puck. We hebben natuurlijk geen glazen bol en kunnen daardoor niet precies zeggen hoe de wereld er over vijf tot tien jaar uitziet, maar de experts kunnen wel vertellen waar zij zichzelf in de toekomst (willen) zien en wat zij verwachten. Hierbij staat flexibiliteit en continue ontwikkeling centraal.
“Er zijn en komen steeds meer nieuwe manieren om het leren vorm te geven. Er zijn steeds meer mogelijkheden, maar het blijft van belang om te kijken naar wat de vraag nou eigenlijk is, hoe we daar de essentie uit kunnen halen en wat daar dan het beste bij past,” zegt Mariël.
Onderzoeken
De eerste fase van het ontwerpen bestaat uit onderzoeken. Daarbij is het in gesprek gaan met mensen belangrijk. Mariël denkt dat dit over tien jaar nog steeds zo is, maar houdt haar ogen ook open voor nieuwe ontwikkelingen. “Misschien is het over tien jaar wel anders. Daarom is het ook leuk om met nieuwe vakgenoten op te trekken en te kijken naar hun manieren van doen.”
Hoe de toekomst van de ontwerper eruit ziet, hangt natuurlijk ook af van wat mensen willen zien in een leertraject en wat zij van een ontwerper vragen.
Mariël benadrukt met name het belang van nieuwsgierigheid en experimenteren, terwijl Jeroen wijst op de groeiende behoefte aan adviesvaardigheden en het vermogen om ontwerpen in een organisatiecontext te laten werken.
Holistische benadering
Op het gebied van organisatieontwikkeling speelt leren een cruciale rol. Daarbij gaat het niet alleen om het aanbieden van trainingen en cursussen, maar ook hoe een leerontwerp landt in de organisatie. Een organisatiecultuur kan het leren stimuleren, maar ook hinderen. Als ontwerper kun je daarmee proberen te werken. Dat doe je onder andere door in je ontwerp de organisatiecultuur, leerdoelen en leerbehoeftes mee te nemen. “Er zit veel kracht in het omarmen van een holistische benadering bij het ontwerpproces”, zegt Jeroen.
De twee experts delen strategieën om zichzelf te blijven ontwikkelen, zoals het volgen van masterclasses, het uitbreiden van hun toolbox door experimenten in hun werk en het samenwerken met inspirerende mensen.
Ten slotte delen ze nog meer waardevolle tips voor studenten en jonge professionals, waaronder het belang van relationele vaardigheden, het behouden van nieuwsgierigheid en het werken met inspirerende voorbeelden.
Blijf vragen stellen
Het is belangrijk om jezelf constant vragen te blijven stellen:
Voor wie ben ik eigenlijk bezig en wat betekent het allemaal?
Waar ben ik?
Hoe werken de dingen hier?
Om wie gaat het echt?
Je moet goed analyseren, maar ook steeds meer adviseren. Ga met mensen werken en dingen samen doen in plaats van het voor ze te doen. De kern van het vak zit in het onderzoeken van wat er nou écht aan de hand is en vervolgens samen een oplossing vinden en bedenken wat er nodig is. De middelen zijn maar middelen.
Zolang je daarmee bezig blijft, kritisch op jezelf kunt zijn en je laat blijven inspireren door anderen, zul je, volgens de auteurs, altijd een goede en toekomstbestendige L&D’er zijn.
Benieuwd naar de toekomst van de ontwerper? Luister dan het derde deel van de podcast via Spotify.