Zo zet je adaptiviteit in bij verschillende startniveaus

11 okt., 2023| Puck Onnekes| 8 min lezen

Toen ik een paar jaar geleden Learning & Development studeerde, kreeg ik de opdracht om advies te geven over de beste manier om een training te ontwerpen voor een nieuwe software die we gingen gebruiken. Tijdens mijn eerste gesprek met de organisatie leek alles goed te gaan. Totdat ik vroeg naar de startniveaus van de doelgroep. Mijn klant werd even stil en gaf me het antwoord dat ik niet hoopte te horen: "Daar heb ik niet over nagedacht. De startniveaus liggen zo ver uit elkaar als het maar kan."

Als onervaren student vervulde dit me met lichte angst en mijn klant overdreef niet! Sommige mensen hadden jarenlange ervaring met de software, terwijl anderen zoveel moeite hadden met digitale software in welke vorm dan ook, dat ze probeerden er zo min mogelijk mee te doen. En dan was er nog van alles daartussenin.

Uiteindelijk schreef ik een adviesrapport over verschillende manieren om het trainingsproces aan te pakken, gebaseerd op de verschillende doelgroepen, startniveaus en vereiste kennis. Het kostte veel tijd en moeite, maar het bood een solide basis voor het ontwerp van het leerproces. Online leren biedt echter betere oplossingen dan ik destijds kon bieden. Steeds meer platforms hebben adaptiviteit en gepersonaliseerd leren geïntegreerd. En dat is niet voor niets, want het maakt het ontwerp van het leerproces veel effectiever!

Werken met verschillende doelgroepen

Veel van de leertrajecten die je gaat ontwerpen, zullen een diverse groep deelnemers moeten trainen (heterogene groep). Dit brengt enkele uitdagingen met zich mee voor het ontwerp. De eerste stap is altijd inzicht krijgen in de doelgroep waarmee je werkt.

  • Wat is eigenlijk hun startpunt?

  • Hebben ze veel ervaring met het onderwerp?

  • Is het helemaal nieuw voor hen?

  • Hebben ze relevante ervaring/vaardigheden die het voor hen gemakkelijker kunnen maken om over het onderwerp te leren?

Nadat je je doelgroep hebt onderzocht, ben je op de hoogte van de verschillende groepen en hun startniveaus. Maar de uitdaging is nog niet voltooid!

De volgende stap is de moeilijkste - uitzoeken hoe je kunt inspelen op hun leerbehoeften. Sommige groepen hebben mogelijk extra lessen nodig om de basiskennis te verzamelen en te begrijpen, terwijl andere delen van deze secties willen overslaan, omdat ze de basis al kennen. Voor sommige deelnemers is jouw leertraject slechts een opfriscursus, terwijl andere deelnemers moeten leren hoe ze de nieuwe kennis in hun werk kunnen toepassen. Sommige deelnemers volgen het leertraject misschien uit persoonlijke interesse, terwijl anderen het volgen omdat het verplicht is.

Al deze verschillende scenario's vragen om verschillende benaderingen in plaats van een 'lineair ontwerp'!

Adaptief leren is de weg vooruit

Een geweldige manier om dit probleem aan te pakken, is door adaptiviteit te implementeren. Adaptiviteit is noodzakelijk als je impactvolle leertrajecten wilt creëren voor heterogene groepen. De basis van het leertraject is voor iedereen hetzelfde, meestal (een deel van) het einddoel ook, maar de manier om daar te komen wordt afgestemd op de behoeften van de individuele deelnemers.

Laten we eerst kijken naar adaptiviteit in klassikale training. Een trainer/leraar zal de voorkennis van de deelnemers beoordelen en zich aanpassen aan hun behoeften. Die persoon kan de leeractiviteiten veranderen, verschillende manieren proberen om onderwerpen uit te leggen, zich meer (of minder) richten op oefenen en misschien zelfs deelnemers die verder gevorderd zijn koppelen aan deelnemers die nieuw zijn in het onderwerp, zodat ze samen kunnen werken en van elkaar kunnen leren.

Adaptiviteit in online leeractiviteiten is de afgelopen jaren sterk verbeterd. En zal waarschijnlijk nog verder verbeteren met de opkomst van kunstmatige intelligentie, waardoor er veel meer mogelijkheden zijn om adaptiviteit in online leren te implementeren. Aan de achterkant van leerplatforms kan adaptiviteit echter nog wat lastig zijn. Het vereist dat je echt nadenkt over je leerdoelen en wanneer die doelen worden bereikt.

Het duurt meestal ook wat langer om een adaptief leertraject op te zetten dan een traditioneel traject. Maar maak je geen zorgen, de voordelen die je haalt uit al dit werk, zullen absoluut de moeite waard zijn!

Hier is een voorbeeld van hoe adaptief leren de tijd die nodig is om een leertraject te voltooien gemiddeld met 33% kan verminderen, zonder verlies van effectiviteit, zelfredzaamheid en leerervaring.

Adaptiviteit in de praktijk

Laten we eens kijken naar het geval waarmee ik begon: het onderwijzen van een heterogene groep hoe ze bepaalde software moeten gebruiken. Ik stuit op het eerste probleem wanneer ik me realiseer dat de verschillende doelgroepen de software voor verschillende doeleinden moeten gebruiken. Ik los dit op door het leertraject op te splitsen in een paar kleinere leertrajecten, gericht op verschillende rollen in de software.

Nu richten we ons op een specifieke groep. Binnen deze groep zijn er nog steeds enkele kleine verschillen in wat mensen moeten leren over de software. Om ervoor te zorgen dat de deelnemers zich blijven richten op wat het belangrijkst is voor hen, maak ik verschillende doelgerichte leerprofielen. Dit betekent dat sommige mensen een leerdoel kunnen bereiken door slechts een paar vragen correct te beantwoorden, terwijl anderen (bijvoorbeeld sleutelgebruikers van de software) meer vragen goed moeten hebben.

Ten slotte verschillen ook de startniveaus binnen deze groep. Sommige deelnemers hebben al eerder met de software gewerkt en zien het leertraject als een opfriscursus. Anderen hebben nog nooit met deze software gewerkt. Omdat ik leerdoelen heb gemaakt in het platform en doelgerichte leerprofielen heb gebruikt om te beslissen wanneer een leerdoel is bereikt, hoef ik alleen de juiste voorwaarden in de sjabloon in te stellen om ervoor te zorgen dat de deelnemers zich kunnen richten op wat ze nodig hebben en kunnen overslaan wat ze al weten! De ene deelnemer wordt door het hele leertraject begeleid, terwijl een andere misschien maar een deel ervan hoeft te voltooien.

Hoe adaptiviteit werkt met verschillende startniveaus

Nu kan elke deelnemer de tijd nemen die hij nodig heeft om goed met de software te werken (of de tijd die hij bespaart besteden aan belangrijkere zaken!). Het probleem van verschillende startniveaus is aangepakt door adaptiviteit. Dat is pas een  impactvol leertraject!

Adaptiviteit in aNewSpring

Nou, dat gezegd hebbende: hoe werkt adaptiviteit eigenlijk op het platform van aNewSpring? In aNewSpring is adaptiviteit gebaseerd op leerdoelen die je instelt. Leerdoelen zijn in deze context waarschijnlijk onderwerpen. Zodra je je algemene leerdoelen hebt bepaald, kun je de specifieke leerdoelen opschrijven die je deelnemers moeten kennen.

In aNewSpring wordt het beheersingsniveau van een leerdoel getest met vragen. Dit betekent dat een deelnemer een aantal vragen correct moet beantwoorden om te laten zien dat hij of zij het leerdoel beheerst. Je kunt ervoor kiezen om vragen te maken voor elk leerdoel en beslissen hoeveel vragen een deelnemer correct moet beantwoorden, of je kunt het andersom doen. Zodra dit proces is voltooid, kun je je leertraject opbouwen zoals je normaal zou doen. Vervolgens kun je leerdoelen toevoegen en je leertraject adaptief maken.

Je kunt hier een geweldige tutorial vinden over adaptief leren in aNewSpring!

De stappen naar een adaptieve learning journey in aNewSpring

Duik dieper in adaptiviteit

Heeft adaptiviteit je interesse gewekt? Al onze klanten hebben toegang tot de aNewSpring Academy, waar een geweldige (gratis!) cursus over adaptiviteit te vinden is! Mijn collega's hebben ook enkele waardevolle artikelen geschreven over adaptief leren. Hieronder vind je zowel persoonlijke verhalen, cases als tips.

Genieter van de kleine dingen Training Improvement Engineer

Puck Onnekes

Is enthousiast om mensen te helpen leren en gebruikt daarbij graag haar verstand én haar hart.

Vind me op

Ik help je graag

Kun je wel wat hulp gebruiken om adaptief leren te implementeren? Ik sta voor je klaar!

Hoe kan ik je helpen?
  • Samen sparren over hoe adaptiviteit jouw training kan verbeteren
  • Praktisch advies bij de implementatie
  • Ontwikkelen van adaptieve learning journeys