112BHV

Creëren van een adaptieve e-learning voor BHV’ers

Een BHV-cursus, wie kent hem niet? Vaak moet je regelmatig de training opnieuw volgen. Waarom zou je niet gewoon alleen de delen kunnen doorlopen die je moet bijspijkeren?

Het probleem

Een BHV-cursus voor iedereen

BHV’ers zijn onmisbaar in het bedrijfsleven. Of je nu al 20 jaar werkt of net bent begonnen, je bent hoogstwaarschijnlijk bekend met de term bedrijfshulpverleners (BHV’ers). Het is natuurlijk erg fijn, essentieel eigenlijk, om een uitgebreide uitleg te krijgen wanneer je voor het eerst leert over bedrijfshulpverlening.

Maar hoe ervaar je het als je precies dezelfde instructies jaar in jaar uit opnieuw moet doornemen? Sommige delen kun je wel dromen, maar het gevaar zit in een klein hoekje wanneer je ook de delen die je wat minder goed weet nét iets te snel doorneemt. Waarom zou je niet gewoon alleen de delen kunnen doorlopen die je moet bijspijkeren?

Het concept

Leerdoelen afgestemd op de deelnemer

112BHV wilde de cursus leuk en leerzaam houden voor iedereen, van beginnende BHV’ers tot en met de ervaringsdeskundigen. Door een adaptieve online leermethode te ontwikkelen hoeft iedere cursist alleen de theorie te doorlopen die hij of zij nog niet beheerst.

Het adaptieve karakter van de 112BHV e-learning zorgt ervoor dat cursisten kunnen leren wat zij moeten leren, niet wat ze al 10 jaar weten. Zo is iedereen gericht bezig en is de cursus het meest effectief. Wanneer de adaptieve e-learning positief is doorlopen zijn de leerdoelen over de theoriekennis voor BHV behaald. Dit zorgt ervoor dat iedere cursist voldoende theoretische kennis heeft om te kunnen deelnemen aan de praktijkbijeenkomst. De focus van de praktijkbijeenkomst kan daardoor volledig gericht worden op het oefenen van BHV competenties en diverse praktijkscenario’s.

Het resultaat

Adaptiviteit van begin tot eind

De adaptieve BHV-cursus bestaat uit 6 hoofdstukken, elk beginnend met een instaptoets. Zo wordt de huidige kennis van de cursist makkelijk bepaald en is meteen duidelijk welke theorie aandacht nodig heeft. De leerdoelen zijn dus vanaf het begin toegespitst op iedere individuele deelnemer. Hierbij wordt rekening gehouden met de relevantie van sommige onderdelen. Belangrijke leerdoelen, bijvoorbeeld met betrekking tot leren reanimeren, krijgen een zwaardere weging (daar worden meer vragen over gesteld en moet je meer vragen goed hebben) dan bij minder belangrijke leerdoelen.

Dankzij adaptiviteit leer je met een focus op wat je niet kent of nog nooit geleerd heb.

Erica Tiemes, Programmamanager bij 112BHV

Als je graag je kennis up-to-date wil houden, biedt de MemoTrainer, een online retentie tool, hier een goede mogelijkheid toe. Zo kun je elke dag of week blijven oefenen, komen vragen die je fout hebt beantwoord vaker terug en kan je direct zien welke stof je misschien weer even moet doorlezen. De vragen die in de MemoTrainer aan bod komen zijn namelijk ook afgesteld op de leerdoelen. Een leerdoel dat je nog niet hebt behaald komt vaker terug. Als je alle activiteiten succesvol hebt doorlopen, krijg je een theoriecertificaat.

Q&A

Erica Tiemes

Programmamanager bij 112BHV

Wat is de belangrijkste praktijktip wanneer je adaptiviteit wilt toepassen?

Voordat je de training gaat inrichten of de inhoud gaat opstellen is het handig om leerdoelen op te stellen. Daarnaast bepaal je de zwaarte van elk leerdoel en het aantal activiteiten per leerdoel (hoeveel kansen iemand krijgt om het leerdoel te behalen). Op basis van deze uitwerking weet je hoeveel toetsvragen je nodig hebt en kan je de cursus makkelijk in blokjes inrichten.

Hoe reageren de deelnemers op deze aanpak?

Veel mensen zeggen dat de cursus er mooi en overzichtelijk uit ziet. Daarnaast is progressie inzichtelijk en vinden de meer ervaren cursisten het fijn dat ze de bij hen bekende theorie niet nogmaals hoeven te lezen. Bovendien wordt de afwisseling tussen tekst, vragen, filmpjes en afbeeldingen in de cursus als prettig ervaren, hierdoor is het leuk om te doen.

Zijn er nog meer voordelen aan de adaptiviteit van de cursus?

Door het adaptieve karakter van de cursus wordt er getoetst of de cursist op de hoogte is van de actuele theorie. Bij veranderingen van de theorie wordt door middel van de instaptoets de kennis van de cursist getoetst op actualiteit. Beheerst de cursist de meest actuele theoretische kennis, dan hoeft hij de bijbehorende activiteit niet te doorlopen. Wanneer de deelnemer de vernieuwde theorie nog niet beheerst, krijgt hij de activiteit met de meest actuele theorie aangeboden. Zo blijft de kennis altijd up-to-date.

Hoe reageert de markt (inkopers van 112BHV) op het aanbod van adaptieve cursussen?

Het spreekt klanten aan, vooral omdat het nieuw en uniek is. Door de combinatie met de MemoTrainer en adaptieve e-Learning kan de cursist zich veel gerichter voorbereiden. Ook na afloop van de praktijkbijeenkomst dan de cursist kennis onderhouden met de MemoTrainer.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden?