Cérélia

Hoe de onboarding van medewerkers versneld kon worden met behulp van aNewSpring en TWI Company

De voedingsmiddelenindustrie heeft niet alleen moeite om competente medewerkers te vinden, maar kent ook een hoog personeelsverloop. De situatie van Cérélia was niet anders, maar ze besloten de uitdaging aan te gaan.

In deze klantcase ontdek je hoe Cérélia dit obstakel te lijf ging, en hoe het TWI Company, AG5 en aNewSpring daarbij hebben geholpen.

De organisatie

Cérélia levert pannenkoeken, poffertjes en koelvers deeg aan retailers en foodservice-klanten in vijftig verschillende landen.

Meer over Cérélia

Ze zijn het grootste productiebedrijf voor bakkerijproducten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Ze werden klant van aNewSpring via de TWI Company, die de methodiek Training Within Industry (TWI) gebruiken om medewerkers snel te onboarden binnen bedrijven en productieprocessen te standaardiseren. Met behulp van TWI en AG5, software voor een vaardighedenmatrix die de competenties van medewerkers laat zien, is Cérélia erin geslaagd om de onboarding van medewerkers te verbeteren.

Het probleem

Uitdagingen rondom het snel opleiden van nieuwe medewerkers

De gehele voedingsmiddelenindustrie staat voor een grote uitdaging: het vinden van competente arbeidskrachten is lastig en doordat ze vaak gebonden zijn aan seizoenen, was het personeelsverloop altijd al hoog. Cérélia voorzag deze uitdaging al vroeg en wilde snel een oplossing vinden.

Patrick van Dinther, Manager van de School of Bakery bij Cérélia, legt uit:
“In de industrie was een hoog personeelsverloop en dat merkten wij ook in onze productie. Lijnen moesten worden afgeschaald. We moesten mensen in een positie plaatsen waar ze niet bekwaam voor waren, wat op zijn beurt resulteerde in veel procesverstoringen en fouten. Daarnaast moesten we goed naar onze planning kijken om te zien wat we konden leveren en wat helaas niet zou lukken.”

Verder waren trainingen offline, wat niet hielp bij het snel opleiden van nieuwe medewerkers. Hierdoor was het ook moeilijker om hun onboarding schaalbaar te maken en werknemers de mogelijkheid te bieden om op hun eigen tempo te leren.

De oplossing

Een krachtige methodiek van TWI Company met inzicht in competenties

Om te beginnen heeft TWI Company Cérélia geholpen door werkplekanalyses uit te voeren en de juiste werkstandaarden op te zetten. Vervolgens bedachten TWI Company en Cérélia samen een trainingsprogramma voor het onboarden van medewerkers. Met aNewSpring creëerden ze een blended training: nieuwe medewerkers volgen een online training in de aNewSpring-omgeving en volgen daarna een aanvullende offline training.

Waar bestaat het onboarding proces nu uit?

  • Nieuwe medewerkers worden geregistreerd in het HR-systeem en het productiesysteem.

  • De AG5-matrix wijst hun vaardigheden toe aan hun rol.

  • Ze ontvangen een handleiding met alle trainingsstandaarden.

  • Ze volgen de veiligheidstraining in aNewSpring.

  • Voor de 1-op-1-training worden ze gekoppeld aan een trainer van TWI Company.

  • Ze worden in het systeem gekoppeld aan een elektrische sleutel.

Met dit proces duurt het slechts een aantal weken tot een nieuwe medewerker volledig aan het werk kan. De training is ook strikt – sommige onderdelen kunnen maar één keer worden voltooid. Als iemand faalt, dan beoordeelt Cérélia samen met de medewerker hoe dit komt.

Een uitdaging waar Cérélia mee te maken heeft gehad, is dat medewerkers de online training overhaast maken. Patrick: “We zien dat sommige mensen tien minuten over een training doen, terwijl anderen er maar twee minuten over doen. Ik doe hier steekproefsgewijs controles op en geef het vervolgens door aan de teamleiders. Dit geeft ons meer inzicht als we zien dat iets misgaat en helpt de teamleiders te begrijpen waarom.”

Het resultaat

Snellere onboarding van medewerkers en geografische expansie

Met de steun van TWI Company, AG5 en aNewSpring heeft Cérélia het onboardingproces van hun medewerkers versneld. Een ander voordeel van deze nieuwe manier is dat het reproduceerbaar is, waardoor Cérélia geografisch kan uitbreiden: van Nederland tot België, het Verenigd Koninkrijk en zelfs de Verenigde Staten.

Patrick is vooral te spreken over de eenheid in de nieuwe manier van trainen: “We trainen zo’n 400 mensen en het is belangrijk dat we iedereen op dezelfde manier opleiden. Met dit nieuwe programma halen we veel ruis weg. Iedereen krijgt dezelfde lesstof en we kunnen zien hoe ver iemand is met de opleiding. Heeft iemand een les overgeslagen? Dan wordt hun badge automatisch geblokkeerd.”

Daarnaast is Patrick blij met de continue verbetering binnen aNewSpring. “Er worden constant nieuwe functionaliteiten toegevoegd via updates. Zo kunnen we medewerkers nu met hun voornaam aanspreken in het platform, in plaats van met generieke zinnen als ‘Welkom bij deze les’. Dit maakt de training persoonlijker voor onze medewerkers.” Hij zegt ook dat vragen meestal binnen een uur worden beantwoord door aNewSpring, waardoor Cérélia wendbaar en competent blijft als het gaat om hun trainingen.

Behapbare stappen voor effectieve onboarding

Omdat de hele voedingsmiddelenindustrie te maken heeft met een hoog verloop en een gebrek aan competente medewerkers, waren we erg benieuwd of Patrick kon delen wat volgens hem bijdraagt aan het succes van Cérélia’s onboarding. Volgens hem is een korte en duidelijke training the way to go, want je wil dat medewerkers snel aan de slag kunnen.

Medewerkers confronteren met 25 pagina’s tekst, bedacht door het management, gaat nooit werken. Dit hebben we uit ervaring geleerd. Houd het dus kort.

Patrick van Dinther, Manager van de School of Bakery bij Cérélia

“Vermeld daarnaast aan het begin van de training dat het belangrijk is om de tekst goed te lezen, want aan het einde van de les krijgen ze een toets. Zo voorkom je dat ze er te snel doorheen gaan. ”

Vervolgstappen

Deze magie op andere locaties hercreëren

Cérélia is van plan om de nieuwe manier van trainen uit te rollen naar hun andere locaties. Op dit moment hebben ze drie locaties waar de training al met succes wordt ingezet. Om ook op hun andere locaties succesvol uit te rollen, hebben ze daar alleen nog mensen nodig die op locatie kunnen opvolgen. Zodra ze de juiste mensen hebben, kunnen ze het proces herhalen en magie creëren!

Over TWI Company

Cérélia’s case is ontstaan met behulp van TWI Company. Ze leren werknemers om continu te verbeteren en foutloos te werken. Om dit te bereiken maken ze gebruik van de Training Within Industry-methode. TWI Company is groot geworden in de voedselindustrie, maar het bedrijf is ook actief in de productiesector en de zorg.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden?