JRC | Alphatron Marine
Stel je voor: je bent de kapitein van een enorm containerschip en staat op je brug. Het is een prachtige dag. De dichtstbijzijnde kustlijn is duizenden kilometers van je verwijderd en het enige wat je ziet is de eindeloze oceaan en een bijna volledig blauwe lucht. Je hebt dit soort reisjes al honderden keren gemaakt. Als doorgewinterde kapitein vertrouw je er blindelings op dat de moderne navigatieapparatuur van het schip je de weg wijst.
Net wanneer je een slok neemt van je vers gezette zwarte koffie en in je kapiteinsstoel wilt gaat zitten, hoor je geschreeuw in de verte. De vloer begint onder je voeten te trillen en op je bedieningspaneel beginnen rode lampjes te knipperen. In een fractie van een seconde sta je op scherp. Dit kan niet goed zijn! Hebben we iets geraakt? Wat is er gebeurd?
Oké, oké, zo is het wel duidelijk. De gevolgen van grote schepen met falende navigatie- en communicatiesystemen kunnen enorm zijn. Gelukkig zitten schepen tegenwoordig boordevol geavanceerde apparatuur die situaties als deze vrijwel volledig voorkomen. En daar komt JRC | Alphatron Marine om de hoek kijken met hun producten en trainingen.
JRC | Alphatron Marine helpt mensen die schepen bedienen. Ze leveren technologie voor navigatie, communicatie en veiligheid. Hun belangrijkste diensten en producten draaien om bedieningsconsoles die ook wel 'geïntegreerde bruggen' worden genoemd. Deze brengen apparaten als radars, kaartsystemen en communicatieapparatuur samen. De combinatie maakt het makkelijker om te zien waar je naartoe gaat en om te communiceren met andere schepen. Ze leveren ook navigatieapparatuur als radars (anti-botsing), automatische pilootsystemen (die het schip automatisch besturen) en ECDIS (elektronisch kaartsysteem voor navigatie) om veilig te varen en aan te meren.
Cruciale training
Deze systemen vereisen gespecialiseerde vaardigheden, zijn van cruciaal belang en moeten zeer betrouwbaar zijn. Dit maakt de training van de ingenieurs die de apparatuur installeren essentieel om soepel functioneren te ondersteunen en potentiële problemen in de toekomst te voorkomen. Het is dan ook niet verrassend dat training een hoofdrol speelt in de activiteiten van JRC | Alphatron Marine. Op die manier kunnen apparaten ontwikkeld, goedgekeurd, geïnstalleerd, in bedrijf gesteld en onderhouden worden volgens de hoogste normen.
Als internationale organisatie met honderden producten en diensten, en een dozijn trainers verspreid over de hele wereld, is het geen eenvoudige taak om altijd en overal consistente en hoogwaardige producttraining te bieden. Dat is één van de redenen dat JRC | Alphatron Marine de mogelijkheden van een leerplatform als aNewSpring benut om wereldwijd een naadloze trainingservaring aan te bieden.
E-learning door productexperts
Producttraining voor ingenieurs bij JRC | Alphatron Marine bestaat uit e-learning met de theorie en documentatie, soms gevolgd door een live externe beoordeling of een praktijkgerichte klassikale training. Vanwege de zeer technische en specifieke aard worden de trainers in de fabriek in Japan opgeleid in het productassortiment.
Ze zijn zeer bekwaam en ervaren in het trainen van anderen om de producten correct te installeren. Dit betekent echter niet automatisch dat ze de didactische, ontwerp- en computervaardigheden bezitten om de technische documentatie te transformeren tot een boeiende en verantwoorde e-learningervaring.
Documentatie transformeren tot een learning journey
En dat is waarom Cindy Makor en Thomas Weghorst de handen ineen sloegen om hun training naar een hoger niveau te tillen toen ze daarvoor de kans kregen.
Als Mechanical Design Engineer is Thomas verantwoordelijk voor de ontwikkeling van documentatie en training voor het AlphaPilot MFM-product van JRC | Alphatron Marine.
Behoefte aan beter trainingsmateriaal
Als dé persoon met kennis over de installatie en inbedrijfstelling van het product kreeg Thomas hier steeds veel vragen over. Hij realiseerde zich dan ook dat de bestaande benadering van productdocumentatie en training misschien niet meer voldoende was voor deze nieuwe generatie van het geavanceerde apparatuur. Om ervoor te blijven zorgen dat ingenieurs alle kennis en vaardigheden krijgen die ze nodig hebben, besloot hij de lat hoger te leggen.
Met behulp van zijn digitale ontwerpvaardigheden werkte hij aan een hele reeks aanvullend visueel materiaal, bovenop de reguliere documentatie. Het doel was om de instructies visueel aantrekkelijker te maken en vooral makkelijker te begrijpen. Dit resulteerde in verbeterde documentatie.
Maar de ambitie van Thomas reikte verder. Als hij de verbeterde documentatie succesvol kon omzetten in een stapsgewijze e-learningmodule in aNewSpring, zou de training veranderen in een leerervaring van hoge kwaliteit.
Leerontwerp om kennis te laten plakken
Tot nu toe was Thomas op vertrouwd terrein. Maar toen hij zijn eigen leertraject begon samen te stellen op het aNewSpring-platform, besefte hij al snel dat leerprofessionals er niet voor niets zijn. De gebruiksvriendelijke auteursmogelijkheden waren niet het probleem; hij vond het vooral lastig om te bepalen wat de beste manier was om deelnemers door het materiaal te loodsen en ervoor te zorgen dat de kennis bij hen blijft plakken. Daarom besloot hij contact op te nemen met Cindy met een flinke berg vragen.
Cindy is LMS-officier bij JRC | Alphatron Marine. Het is haar taak om twaalf trainers van over de hele wereld uit te rusten met de technologie en processen om effectief een producttraining te ontwikkelen. In haar rol streeft ze er al een tijd naar om het online gedeelte van hun trainingen te verbeteren. Eén van de belangrijkste doelen is om het aantal vragen te verminderen dat vakexperts krijgen over het installeren, in bedrijf stellen en onderhouden van producten. Ze was al in gesprek met aNewSpring voor aanvullende ondersteuning om dit voor elkaar kon krijgen.
Gebrek aan content
Eén van de struikelblokken is dat er, bovenop de reguliere documentatie, veel trainingsmateriaal nodig is om een volwaardige leerervaring te creëren. En dat is meestal niet zomaar beschikbaar. Bovendien hebben trainers vaak niet de vaardigheden en tijd om al het benodigde materiaal te ontwikkelen, laat staan om die inhoud ook nog samen te voegen tot een volwaardige blended learning.
Toen Thomas contact met haar opnam over hoe hij een meer didactisch verantwoorde leerervaring kon creëren in aNewSpring met al het potentiële trainingsmateriaal dat hij had ontwikkeld, ging ze direct met hem aan de slag.
Een training verbeterplan in drie fasen
Samen met aNewSpring's Training Improvement Engineer Puck Onnekes gingen ze aan de slag met het Training Improvement Project. Voordat ze begonnen, stemden Cindy, Thomas en Puck een projectplan af in drie fasen.
Fase 1: Planning & start
In de eerste fase bepaalden ze de doelen van het project en de gewenste nieuwe structuur van het leerplatform. Naast het bouwen van een verbeterde leerervaring voor de AlphaPilot-training specifiek, waren ze het erover eens dat dit ook als blauwdruk moest dienen voor toekomstige leertrajecten. Daarom stelden ze expliciet als doel voor Puck om de didactische kennis te documenteren en over te dragen, zodat ze de aanpak zelf ook konden toepassen op andere trainingen. Ze creëerden ook een algeheel leerontwerp voor de training.
Fase 2: Ontwerpen & bouwen
In de tweede fase was het tijd voor de echte didactische magie. Eerst doken Cindy, Thomas en Puck dieper in de stappen naar een meer didactische benadering voor het ontwerpen van leermateriaal. Ze besteedden meerdere sessies van één tot vier uur aan het beantwoorden van vragen als:
Wat is de beste manier om deze informatie over te brengen?
Wat is het beste leertraject dat we realistisch kunnen creëren?
Hoe gaan we om met de spanning tussen het beknopt, specifiek en duidelijk houden, en het aantrekkelijk, activerend en interactief maken?
Nadat ze de basisprincipes hadden behandeld, werkte Thomas nauw samen met Puck om een gedetailleerd leerontwerp en een contentplanning te maken. Vervolgens ging hij aan de slag met het maken van de content en implementeerde hij het in het platform.
Eens in de één of twee weken kwamen ze bij elkaar, waarbij Thomas feedback kreeg van Puck over zijn voortgang, totdat alle inhoud klaar en geïmplementeerd was. Tegelijkertijd kon Cindy met eventuele platformvragen bij Puck terecht, om ervoor te zorgen dat ook alles aan die kant correct werd opgezet.
Fase 3: Overdracht
Parallel aan de tweede fase begon Puck met het werken aan documentatie, zodat Cindy werd voorzien van een didactische blauwdruk voor auteurs en ontwerpers. Op die manier werd ervoor gezorgd dat de verbetering niet beperkt zou blijven tot slechts één training. Ze sloten het project af met een sessie waarin Puck de documentatie presenteerde en Cindy instrueerde hoe ze deze binnen JRC | Alphatron Marine kon gebruiken.
Een nieuwe maatstaf voor producttraining
De gedeelde ambitie van Thomas en Cindy om te blijven verbeteren en de ondersteuning van Puck hebben een mooi resultaat opgeleverd: een nieuwe AlphaPilot-training die fungeert als de maatstaf voor producttraining binnen JRC | Alphatron Marine. Volgens Thomas zijn de eerste reacties van collega's en deelnemers zeer positief, en is de eerste AlphaPilot-eenheid al succesvol geïnstalleerd op een schip, begeleid door het nieuwe leertraject.
“Met hun nieuwe aanpak kunnen ze meer impactvolle leertrajecten creëren die hun deelnemers begeleiden naar een verbeterde kennis van het onderwerp.”
Bovenal heeft het project geleid tot meer didactisch bewustzijn bij JRC | Alphatron Marine, waardoor ze hun trainingen in de komende jaren kunnen blijven verbeteren. Het zijn leerpioniers zoals Thomas en Cindy die zich niet neerleggen bij de status quo en bereid zijn om een extra stap te zetten en echte leerimpact te creëren.
De technologie op schepen wordt steeds geavanceerder en meer verbonden; daardoor wordt het ook steeds complexer om te installeren. Dankzij dit soort verbeteringsinitiatieven voor trainingen kunnen kapiteins vertrouwen op bekwame ingenieurs en goede apparatuur, en veilig de wereldzeeën blijven bevaren.