Verbeta
Professionals opleiden en opleidingen ontwikkelen is een kostbare en tijdrovende aangelegenheid. Winst kan zomaar de hoogste prioriteit krijgen voor een opleidingsorganisatie en dat komt niet ten goede van de deelnemer en de leerresultaten. Gelukkig is dit bij Verbeta totaal niet aan de orde. Voor Linda Youssef en haar collega’s staat het creëren van de beste leerervaring voor hun deelnemers voorop.
De organisatie
Verbeta is gevestigd in Tilburg, bij Instituut Verbeeten, en leidt mensen op die werkzaam zijn in onderwijs, de gezondheidszorg en de sociale huursector.
Daarnaast coachen ze teams bij professionele ontwikkeling en verandertrajecten. Hun praktische trainingen zijn gebaseerd op theorie en iedere variant richt zich op niche aspecten van leiderschap en management die uniek zijn voor de bovengenoemde branches. Verbeta’s ultieme doel is om een positieve bijdrage te leveren aan werknemers, hun organisatie en hun klanten.
GUIDA
Twee jaar geleden heeft Verbeta leeromgeving GUIDA gelanceerd op het aNewSpring-platform en zijn ze erop gefocust om de veranderende behoeften van deelnemers mee te nemen in het verbeterproces.
Tijdens en na iedere trainingsdag luistert Verbeta naar hun ervaringen met zowel de klassikale als de online activiteiten. Op basis vande feedback van cursisten worden doorlopend verbeteringen aan de training doorgevoerd. Dankzij die focus op de deelnemer mocht Verbeta de prijs in ontvangst nemen voor Best Learner Experience tijdens de aNewSpring Awards 2023!
Lees verder om te achterhalen hoe Verbeta de uitstekende trainingen heeft ontwikkeld.
Manieren vinden om tijd vrij te maken voor meer interactie
Deelnemers op de eerste plaats zetten, dat is de filosofie van Verbeta. De aanpak was daarom ook op hen gericht: feedback verzamelen van cursisten en regelmatig analyseren aan welke behoefte voldaan moet worden om de training naar een hoger niveau te tillen.
“Onze deelnemers en klanten vroegen om verandering. Ze wilden meer tijd tijdens trainingsdagen, voor interactie met andere deelnemers en het werken aan hun eigen zelfverbeterings-projecten.”
Verbeta ging de uitdaging aan en ging op zoek naar manieren om de training te optimaliseren. Het was hierbij belangrijk om tijd vrij te maken voor meer interactie tijdens trainingsdagen, en te zorgen dat de content en learning journey herhaalbaar en schaalbaar zijn.
Het opnieuw inrichten van een blended learning journey
Begrijpen hoe deelnemers willen leren was de eerste stap en daarom ontwikkelde Verbeta hun visie op leren. Dit draait om drie verschillende acties:
Het werk doen
Leren van anderen in het programma
Leren van formele training
Verbeta richtte de blended learning journey opnieuw in om het aan te laten sluiten op deze visie, wat leidde tot een prijswinnende leerervaring.
De vier belangrijkste stappen
Voorbereiding voor klassikale training
Ze pasten de learning journey aan door een groot deel van de theorie-gerelateerde content en lessen in de online leeromgeving te zetten. Door veel theoretisch werk vooraf te doen in GUIDA, komen deelnemers voorbereid naar de klassikale training. En dat scheelt veel tijd!
Interactie en betrokkenheid faciliteren
Dankzij de tijd die wordt bespaard door de online voorbereiding, kan Verbeta zich richten op het faciliteren van waardevolle interacties tussen deelnemers. Actief luisteren tijdens training en vaardigheidsontwikkeling zorgt voor een gezonde communicatiecultuur. Hierdoor zijn trainers en deelnemers beter in staat om ideeën en ervaringen met elkaar te delen.
Een structuur ontwikkelen voor schaalbaarheid en verbetering
Verbeta implementeerde een gestructureerde aanpak om hun trainingen te schalen en verbeteren. Ze ontwierpen de learning journey zorgvuldig op basis van feedback en testten die met meerdere leergroepen. Met behulp van een vaste routine voor evaluatie en feedback en het aNewSpring-platform, kan Verbeta de leerervaring iteratief verbeteren.
Laat deelnemers leren op eigen snelheid
Het platform is zo ingericht dat deelnemers de kans krijgen om kennis goed te onthouden, ook degenen die wat meer tijd nodig hebben om informatie tot zich te nemen. Zij staan centraal en hebben zelf controle over hun voortgang. Deelnemers kunnen namelijk monitoren waar ze zich bevinden in de learning journey en onderdelen overslaan die ze al onder de knie hebben. Zo kunnen ze meer tijd besteden aan de onderwerpen die wat meer aandacht nodig hebben.
Linda zegt: “Leren op eigen snelheid staat centraal. GUIDA zorgt ervoor dat onze deelnemers kunnen leren wanneer ze willen, zowel online als tijdens klassikale sessies.”
Succesvol blijven verbeteren met elke iteratie
Verbeta verbeterde en schaalde trainingen, waardoor ze nu beter aansluiten op wat deelnemers willen en nodig hebben. En dat blijven ze doen, met elke iteratie. Dit is wat ze al bereikt hebben met deze aanpak:
Door de voortgang van deelnemers te volgen, voegt Verbeta waarde toe aan iedere individuele learning journey. Dit bewustzijn zorgt ervoor dat trainers begeleiding en ondersteuning op maat kunnen bieden. Hierdoor zijn ze ook beter in staat om bij te sturen tijdens trainingsdagen.
De persoonlijke ervaring van iedere deelnemer is verbeterd door introductievideo’s van trainers te ontwikkelen en voldoende kansen te bieden om vooraf zaken te bespreken met trainers en medecursisten. Dit helpt hen om vanaf dag één een verbinding te voelen met trainers en andere deelnemers, zelfs voordat ze elkaar fysiek ontmoet hebben.
Verbeta hield de trainingen simpel, wat van belang is om mensen met verschillende sociale achtergronden en onderwijsniveaus op te leiden. Daarnaast gebruiken ze veel visueel lesmateriaal met weinig tekst, wat cognitieve overbelasting voorkomt.
Zowel deelnemers als trainers ervaren dat ze de tijd hebben om dieper in verschillende onderwerpen te duiken. Dit zorgt er niet alleen voor dat ze de leerstof beter begrijpen, maar ook dat ze concepten makkelijker kunnen toepassen in de praktijk.
Het gebruik van GUIDA zorgde voor bemoedigende trends: deelnemers stellen ruim 30% meer vragen en zijn actief betrokken in het leerproces. Daarnaast zoeken ze sneller hulp, wat leidt tot een productieve en dynamische leeromgeving waarin goed wordt samengewerkt. Dit biedt Verbeta ook de kans om gerichter feedback te geven en de verbeterprojecten van deelnemers beter te volgen. Volgens Linda krijgen ze daarnaast meer verbetertrajecten toegestuurd, ondanks dat het geen verplichting is.
Verbeta vertelt
Verbeta presenteerde hun oplossing tijdens de aNewSpring Awards in 2023 en won daarmee de titel Best Learning Experience!
Op basis van recente feedback ontdekte Verbeta dat deelnemers (en dan met name degenen die minder technisch onderlegd zijn) een eenvoudige manier zoeken om een specifiek(e) tool of concept te vinden in hun learning journey. Deze willen ze namelijk in hun dagelijkse werk gebruiken. Om hen hierbij te helpen, bouwt Verbeta een soort ‘toolbox’ die 24/7 beschikbaar is en toegankelijk is tijdens én buiten sessies.
Voor nu is Verbeta’s missie volbracht.
“We zijn er zo ontzettend trots op dat we onze visie hebben kunnen vertalen naar onze online leeromgeving op aNewSpring.”
Het resultaat is dat ze hun andere opleidingen ook via het platform willen aanbieden. Werken met GUIDA zou voor hen ook meer rust creëren in de Yellow Belt-opleiding. Daar willen ze komend jaar dus mee aan de slag!
Als je graag meer wil weten over de mogelijkheden om je training te verbeteren, meld je dan aan voor de Roy’s Training Improvement Café op 21 december! Tijdens deze informele, interactieve sessies zet Roy de Vries verschillende leerpioniers in de spotlight. Deze editie is Linda Youssef van Verbeta aan het woord.