Vomar Voordeelmarkt

Supermarktorganisatie Vomar Voordeelmarkt geeft nieuwe medewerkers een goede start met een combinatie van online leren en een programma op de werkvloer, waarbij de technologie van aNewSpring krachtig ondersteunt.

Een onboarding-programma ontwikkelen dat jongeren aanspreekt
Voor veel jongeren is een bijbaan in de supermarkt hun eerste bijbaan. Hoewel elke eerste bijbaan spannend is, is dit bovendien een baan waarbij jongeren meteen in contact komen met collega’s en klanten. Des te belangrijker om een eenvoudig en doeltreffend onboardingprogramma te ontwikkelen voor nieuwe hulpkrachten, aldus Inge de Ruyter, Adviseur Opleiding en Ontwikkeling bij de afdeling HRM van Vomar. “Eentje die nieuwe medewerkers aanspreekt en die hen goed voorbereidt op hun eerste werkweken.”

Online preboarding, een app en leren van elkaar
Vomar Voordeelmarkt gebruikt het platform van aNewSpring voor de juiste mix van online en offline leerinterventies. Nieuwe medewerkers die aan de slag gaan in een van de 67 Vomar-filialen, starten hun blended learning journey nog vóórdat hun eerste werkdag begint.
Met een online preboarding programma leren nieuwe hulpkrachten de organisatie kennen en krijgen zij een goed beeld van hun functie. Ze bekijken video’s, beantwoorden vragen en krijgen tips van collega’s.
“Zo verschijnen ze veel zelfverzekerder op hun eerste werkdag. Als je hen vervolgens goed opvangt en begeleidt, dan maken ze een mooie start.”
Die begeleiding vindt plaats met een onboarding programma op de werkvloer. Zo leren nieuwe medewerkers de hele winkel kennen. Als tastbaar hulpmiddel hierbij krijgt iedere nieuwe hulpkracht een paspoort. Behalve allerlei opdrachten staan daar onder meer de route door de winkel en verschillende handige checklistjes in. Aan de hand van dat paspoort lopen nieuwe hulpkrachten de eerste drie weken het hele introductieprogramma door.
In een speciale app leveren zij foto- en andere praktijkopdrachten in. Ze werken daarbij samen met een maatje: iemand die op hetzelfde niveau staat, maar die al ervaring heeft en goed kan uitleggen wat er moet gebeuren. Deze maatjes worden eerst zelf getraind hoe zij deze rol het beste kunnen aanpakken via een online training in aNewSpring.

92% kan zelfstandig aan de slag
Hebben de nieuwe medewerkers de onboarding succesvol afgerond? Dan ondertekent het maatje het certificaat in het paspoort. Deze leveren de nieuwe medewerkers online in via de app. “Er komen per week vaak meer dan vijftig foto’s binnen van deze certificaten”, zegt De Ruyter. “Op deze manier kunnen we de behaalde certificaten borgen en aan de betreffende vestigingen begeleidingsuren toekennen. Een cruciale stap die ervoor zorgt dat dit programma goed wordt begeleid en zeer positief is ontvangen.”
“Mooi om te zien hoe technologie en een persoonlijke aanpak elkaar versterken in dit onboardingstraject.”
Aan 3000 nieuwe medewerkers is na het doorlopen van het programma gevraagd wat hun ervaringen waren.
En de resultaten mogen er zijn!
Medewerkers geven aan dat ze door deze werkwijze goed weten wat ze kunnen verwachten en op een leuke manier goed worden ingewerkt;
92% van alle medewerkers geeft aan goed te zijn ingewerkt en klaar te zijn om zelfstandig aan de slag te gaan;
93% geeft aan goede begeleiding te hebben gehad van hun maatje.