Adaptief leren: laat studietijd met ruim 30% afnemen

21 nov., 2022| Ger Driesen| 7 min lezen

Hoe klinkt het om een cursus 33% sneller af te ronden? Dat is wat lerenden bereiken met adaptief leren. Het bewijs? Een opvallend resultaat van het onderzoek dat we samen met Bohn Stafleu van Loghum (BSL) uitvoerden over het belang van investeren in gepersonaliseerd leren.

Benieuwd hoe je hier als opleidingsaanbieder je voordeel mee kunt doen? Wij delen onze ideeën graag met je. Maar laten we eerst wat dieper in de resultaten duiken.

Dit zijn de resultaten

Adaptief leren vermindert de leertijd met wel 33% in vergelijking met ‘normale’ (traditionele) e-learning. Dit terwijl er vergelijkbare leerresultaten worden behaald, de algemene tevredenheid hetzelfde is en het geloof in eigen kunnen (zelfredzaamheid) ook.

Dat laatste is een belangrijke voorspeller voor gedragsverandering.

Als een cursus leidt tot een hogere zelfredzaamheid, betekent dit dat lerenden de lesstof met zelfvertrouwen toepassen in hun dagelijkse werk. Het feit dat adaptief leren tot vergelijkbare resultaten leidt als ‘normaal’ leren, maar dan in minder tijd, is goed nieuws. Vooral in de snelle maatschappij waarin we leven, waar elk beetje tijd dat we kunnen besparen mooi is meegenomen.

» De complete infographic met de onderzoeksresultaten

De basics

Wat is adaptief leren?

Adaptief leren is een gepersonaliseerde aanpak van leren

Als deze aanpak wordt gebruikt binnen een online leerplatform, dan verzamelt het gegevens van alle deelnemers. Voorbeelden hiervan zijn individuele kenmerken, zoals voorkennis en vaardigheden, en hoe zij zich ‘gedragen’ tijdens het leren op het platform.

Al deze informatie wordt vervolgens gebruikt om het meest effectieve en efficiënte leertraject voor elke individuele deelnemer te creëren.

Adaptief leren is al geruime tijd een trending topic in de wereld van L&D. In de L&D Global Sentiment Survey wordt altijd de vraag gesteld: ‘Wat wordt hot op de werkvloer van L&D?’ Al vijf jaar lang eindigt adaptief leren in de top 3 van de hot topics.

Met dat in ons achterhoofd, denken wij dat het belangrijk is om over deze aanpak te leren en dit toe te passen op je leertrajecten. Zeker na het zien van de onderzoekresultaten. Bij sommige leertrajecten heeft het echter meer impact dan bij andere.

Vanuit onze ervaring

Adaptief leren het meest veelbelovend als:

  • het leertraject zich richt op een grote groep deelnemers.

  • er (veel) variatie tussen deelnemers zit op het gebied van voorkennis, vaardigheden en ervaring.

  • er duidelijke normen zijn over wat ‘goed’ of ‘bekwaam’ is.

  • jij (of je team) beschikt over expertise voor het schrijven van goede leerdoelen.

Het onderzoek

De waarom en de hoe

Waarom we onderzoek deden naar adaptief leren

Met het aNewSpring platform kun je al meer dan tien jaar adaptieve leertrajecten ontwerpen. Toch denken wij dat er nog veel te leren is over deze aanpak en dat veel meer opleiders en lerenden hiervan kunnen profiteren. Dat is precies de reden waarom we zelf onderzoek hebben gedaan naar dit onderwerp.

Natuurlijk deden we dat niet alleen, want we weten dat we samen meer bereiken. Daarom deden we het onderzoek met Bohn Stafleu van Loghum (BSL), een eigentijds en innovatief mediabedrijf dat zich richt op professionals en studenten in de zorg. Hun slogan is:

Waarmee maken wij jou steeds beter?

En dat past helemaal bij aNewSpring.

Een tijdje geleden interviewden we Karin Linden en Sara Swier van BSL. Zij legden ons uit dat het belangrijk is voor de zorgsector om flexibel te zijn, zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt. Snel bij- en omscholen is noodzakelijk. Daarom wekte gepersonaliseerd leren hun interesse. Een groot voordeel hiervan is dat je alleen tijd besteedt aan de kennis nodig is. Niet meer en niet meer. Dit helpt ook om de werkdruk die werknemers in de zorg ervaren te verlichten.

Daarnaast vindt BSL het belangrijk om allerlei leerinterventies en verschillende aanpakken in de gaten te houden, zodat ze weten wat aantoonbaar effectief is. Hierdoor kunnen ze hun leertrajecten zo inrichten dat hun klanten er het meest bij gebaat zijn.

De ervaring van BSL is dat adaptief leren echt de moeite waard is. Zeker wanneer je een minimaal eindniveau nastreeft (of volgens de wet moet halen) en wanneer er grote niveauverschillen zijn binnen de doelgroep.

Hoe het onderzoek werd opgezet

BSL’s adaptieve leerprogramma ‘Medisch rekenen’ werd gebruikt om een klassiek experiment op uit te voeren. Dit programma is verplicht studiemateriaal voor veel verpleegkundigen en andere werknemers in de zorg. Maar voor veel mensen is het absoluut geen favoriete lesstof. Toch is het ontzettend belangrijk, want een klein foutje in medisch rekenen kan een kwestie van leven of dood zijn.

We vergeleken twee groepen binnen het programma: de ene groep doorliep het normale e-learningtraject en de andere een adaptief traject. In het adaptieve traject past de inhoud en route zich aan de deelnemer aan, zodat deze een uniek traject doorloopt. De data werd van het platform gehaald om verschillende elementen van de twee leertrajecten te vergelijken, waaronder snelheid, zelfredzaamheid en tevredenheid. Beide werden gratis aangeboden en de deelnemers ontvingen een certificaat en eventuele accreditatiepunten.

In totaal namen 614 zorgmedewerkers deel aan het onderzoek. 348 doorliepen het normale e-learningtraject en 266 de adaptieve versie.

Om er zeker van te zijn dat het onderzoek onafhankelijk en professioneel werd uitgevoerd, hebben we Dr. Derk Jan Nijman erbij betrokken. Hij is senior onderzoeker bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en heeft veel ervaring met vergelijkbaar onderzoek.

Hij heeft voor dit onderzoek zowel de onderzoeksopzet vormgegeven, als de analyse uitgevoerd.

Conclusie

De stappen die jij kunt zetten

Stop one-size-fits-all en pas cursussen aan op individuele deelnemers

Uit ons onderzoek blijkt dat de leertijd met meer dan 30% verminderd kan worden zonder verlies van de effectiviteit, zelfredzaamheid en leerervaring. Dit is fantastisch nieuws voor lerenden die leven en werken in een drukke wereld. En het is ook geweldig nieuws voor opleidingsaanbieders om concurrentievoordeel mee te behalen door hun klanten beter van dienst te zijn.

Zo gebruik je de resultaten

Richt je je op een grote groep lerenden, is er veel variatie onder hen en is er een duidelijk eindniveau dat je nastreeft? Dan is het hoog tijd om aan de slag te gaan met het ontwerpen van een adaptief leertraject. Zeker als de cursisten weinig tijd hebben en er baat bij hebben het traject zo snel mogelijk te doorlopen, terwijl ze dezelfde leerresultaten behalen.

Hoe begin je met het ontwerpen van een adaptief leertraject?
Er zijn een aantal essentiële zaken waar je rekening mee moet houden om succesvol te zijn:

1. Neem je tijd

Hoewel het uiteindelijk zijn vruchten afwerpt, kost het tijd om een concept uit te werken en de juiste leerdoelen en vragen te definiëren. Zorg er dus voor dat je voldoende tijd uittrekt voor het plannen en bouwen van je leertraject.

2. Denk goed na over je leerdoelen

Om het meeste uit adaptiviteit te halen, is het cruciaal om zeer specifieke leerdoelen te formuleren. Laten we als voorbeeld eens kijken naar een cursus over de Engelse taal. ‘Grammatica’ als doelstelling is niet specifiek genoeg. Gebruik in plaats daarvan doelstellingen als ‘interpunctie’, ‘meervoudsvormen’ en ‘samenstellingen’. Een goede test om na te gaan of je leerdoel specifiek genoeg is? Bedenk hoeveel tekst je nodig hebt om het te beschrijven. Je kunt pagina’s vullen met een definitie van grammatica, maar je kunt interpunctie in een paar alinea’s beschrijven.

3. Creëer heel veel vragen voor ieder leerdoel

These are necessary to continuously test how well learners master the content and what the optimal follow-up route is for them. Having a steady supply of questions per objective prevents the likelihood of repetitive questions.

4. Maak genoeg activiteiten voor ieder leerdoel

Je hebt niet alleen veel vragen nodig, maar ook genoeg variatie in de activiteiten. Deelnemers kunnen meerdere activiteiten per leerdoel doel of ze kunnen een voorkeur hebben voor een bepaalde activiteit, terwijl een andere deelnemers de voorkeur geeft aan een andere activiteit. Door hier genoeg variatie in aan te bieden, is er voor elk wat wils!

Bonusbron

De opname van de webinar Adaptive learning: It works, but how?

Bekijk de opname

Op 2 februari 2023 vond er een geweldig webinar plaats op basis van dit onderzoek. Ger Driesen (Learning Innovation Leader) en Roy de Vries (Customer Success Manager) van aNewSpring doken samen met Karin Linden (Manager e-learning) en Sara Swier (Projectmanager e-learning) van Bohn Stafleu van Loghum dieper in adaptief leren in het algemeen, best practices en hoe we het BSL-leertraject hebben aangepast dat de basis heeft gelegd voor de baanbrekende resultaten die in dit onderzoeksproject zijn behaald.

Wil je meer weten over de onderzoeksresultaten? Of eens met ons sparren over hoe jij adaptief leren kunt toepassen binnen je trainingsbedrijf? Stuur ons een bericht. We helpen je graag!

Learning trendcatcher Houdt van verbinden

Ger Driesen

Zou een directe verbinding willen tussen zijn brein en het internet. Houdt ervan om mensen te verbinden, ideeën uit te wisselen en elkaar te inspireren binnen de learning community.

Vind me op